Merkennieuws

Prada patroon – basaal en alledaags

Sinds 1913 gebruikt Prada een omgekeerde triangel als merkteken. De triangel met de naam PRADA is als merk geregistreerd, net zoals het logo van de losse triangel. In de modesector wordt (volgens Prada) steeds vaker gebruik gemaakt van patronen als herkenningsteken. Om die reden vraagt Prada in 2022 bescherming aan van een zwart-wit herhalend patroon van de triangel voor tassen, kleding, textiel, sjaals en flesjes. » merkregistratie

Merkregistratie parfums Escobar in strijd met goede zeden

De autoriteiten mogen een merk weigeren als dit in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Opvallend is, dat het Europese merkenbureau vaak een strengere toets hanteert. Als de Franse merkregistratie voor de verpakking van PARFUMS ESCOBAR internationaal wordt uitgebreid, stuit dit in de Europese Unie op problemen. Reden: het merk verwijst naar de zeer wrede en machtige Colombiaanse drugshandelaar Pablo Escobar. » merkregistratie

Jan Smit – standaard hoofd?

Jan Smit heeft in 2015 een foto van zijn gezicht als Europees merk ingediend. Het merk is aangevraagd voor optredens, audiovisuele dragers, maar vooral voor merchandise artikelen zoals kleding en dekbedden. Een handige manier om op een makkelijke wijze niet geautoriseerde verkoop aan te pakken/ te laten verwijderen. Maar wat doet het EUIPO na ruim 8 jaar? » merkregistratie

HART – belang merkonderzoek

Afgelopen zomer kondigde Museum Hermitage Amsterdam haar naamswijziging aan. Het museum wilde niet langer worden geassocieerd met Rusland. De nieuwe naam HART viel niet in goede aarde bij het Belgische kunsttijdschrift HART. In 2006 had het bedrijf het logo vastgelegd voor drukwerk, reclame, culturele activiteiten en het publiceren van tijdschriften. » merkregistratie

Geluidsmerk – kinderliedje

Bij merken denken mensen vaak alleen aan woordmerken en logo’s. Echter, er zijn vele soorten merken, zoals filmpjes, positiemerken en natuurlijk geluidsmerken (denk bijvoorbeeld aan de schreeuw van de leeuw van filmmaatschappij Metro-Goldwyn-Mayer).  » merkregistratie
pagina 1
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?