Merkennieuws

Handen af van Alexander Wang

Succesvolle mensen staan volop in de schijnwerpers. Maar bekend zijn, heeft ook een keerzijde. Er zijn namelijk altijd mensen die graag een graantje willen meepikken van de goodwill die hieraan kleeft. Naast domeinnaamkaping, bestaat er ook nog zoiets als merkkaping. Via het merkenrecht kan iedereen snel (en relatief goedkoop) een claim leggen op een merk (naam). In veel landen (waaronder Nederland) geldt het principe: Wie het eerst komt (een merk registreert), het eerst maalt (krijgt de rechten op deze naam). Maar wie heeft er dan recht op het gebruik van een naam? Mag iedereen zomaar de naam van een beroemde artiest of een BN-er registreren? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merkregistratie

Merk met EU-symbolen verboden

Als in een logo staatssymbolen zijn opgenomen (zoals vlaggen), dan kan dit tot problemen leiden. Het gebruik van symbolen die verwijzen naar de Europese Unie (zoals de twaalf sterren), wordt door de EU zelf strak in de gaten gehouden. Zo is het merk MEMBER of EURO EXPERTS succesvol bestreden. » merkregistratie

Goedkoop merkbescherming in India via Internationale registratie

Sinds deze zomer is het mogelijk om merkbescherming in India te claimen via een Internationale Registratie. Het voordeel hiervan is, ten eerste dat de kosten lager zijn (slechts een paar honderd euro) en dat merken bovendien veel sneller geregistreerd kunnen worden dan vroeger. India is het derde BRICS land (na Rusland en China) waar via de Internationale Registratie bescherming kan worden geclaimd. » merkregistratie

Specsavers: belang registratie deel merk

Specsavers is de grootste opticien keten in Engeland. In 2009 start Asda Stores (de concurrent) de campagne ’Be a ready spec saver at ASDA’ met logo’s die verdacht veel lijken op die van Specsavers. Gevolg: een rechtszaak. Specsavers baseert zich daarbij op de volgende merkregistraties: het woordmerk, het logo en de vorm van de brillenglazen (zonder tekst en in zwart-wit). » merkregistratie

BMW claimt letter M voor haar M-serie

BMW heeft de letter M als merk laten vastleggen. Het Duitse merkenkantoor vindt de letter voldoende onderscheidend als merk voor sportwagens. Belangrijk in de overweging van de merkautoriteiten is het feit dat de letter M geen speciale betekenis heeft in relatie tot sportwagens. Ook is er niet een speciale reden om het gebruik van de letter M vrij te houden voor concurrenten. BMW heeft nu een monopolie op het gebruik van de letter M om haar BMW M-serie in de markt te zetten. » merkregistratie
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?