Merkennieuws

Olympische Sporthelden - het beschermen van je eigen naam en veiligstellen van de goodwill: the story of USAIN BOLT, ROGER FEDERER en Golden Vliegende Hollander EPKE ZONDERLAND

Sportprestaties op de Olympische Spelen zijn even wereldnieuws. Sporters zijn of worden iconen. Leuk om naar te kijken, maar aan iconen zit ook een zakelijke kant. Daarom proberen veel grote sporters typische eigenaardigheden of bijzonderheden van zichzelf als merk vast te leggen.  » merkregistratie

Het bedenken en beschermen van een bedrijfs- of merknaam

Het bedenken van een naam is moeilijk. Of het nu gaat om de naam voor een nieuw kind of een nieuw bedrijf, aan iedere naam kleven risico’s. Ouders blijken vaak spijt hebben van de naam die zij hun kind hebben gegeven. Bijna de helft van de ouders geeft aan dat de naam van hun kind later niet overeenstemt met het karakter van het kind.  Soms is de naamkeuze bijna het probleem opzoeken. Zo wilde een echtpaar hun ongeboren zoontje de naam Samsung geven, maar de ambtenaar van de burgerlijke stand had hier wat problemen mee. » merkregistratie

Meshandvatten geldige EU-merken - Yoshida anti-slip mes wel of niet geldig vormmerk

De (keuken)messen van Yoshida zijn zeer herkenbaar aan de handvatten. Het handvat heeft een patroon van kleine zwarte stippen, die bij nader inzien kleine deukjes zijn. Om haar rechten op de messen te beschermen, zijn er zowel patenten als Europese merken geregistreerd.De Europese merkregistraties worden aangevallen, omdat het gestippelde patroon een antislip structuur is. De structuur is om te voorkomen dat het mes niet uit je handen glijdt en geen design. Bovendien kunnen vormen die een technisch effect beogen, geen merk zijn. Als bewijs worden de patenten overlegd en de echte messen. » merkregistratie

HIJOPUTA – registratie HOERENJONG - merk in strijd met goede zeden

In Europa is wederom een merk geweigerd, omdat dit in strijd zou zijn met de goede zeden in een deel van de EU. Het logo ’Qué buenu ye! HIJOPUTA’ (Spaans voor ’Hoe goed is dat! HOERENJONG’) wordt aangevraagd voor alcoholische dranken. De Spaanse humor kan niet op genade rekenen bij de Europese merkautoriteiten. » merkregistratie

Merkgebruik in China, Hermès – waarom een westers merk (merk in Latijns schrift) ook geregistreerd moet worden in Chinese karakters

Bij de groei van een bedrijf, wordt de bestaande merkbescherming vaak automatisch uitgebreid naar landen waar handel mee wordt gedreven. Hetzij handel in de vorm van afzet, hetzij handel in de vorm van productie en inkoop. Bedenk echter wel dat ons Latijnse schrift niet overal ter wereld even bekend is. Registreer daarom de global brand ook in een correcte locale vertaling zoals bijvoorbeeld Chinees, Katana (Japans), Cyrillisch (Russisch) of Arabisch. Een goed voorbeeld van de ongewenste gevolgen van niet tijdig vertalen en registreren zien we in de zaak Hermès.  » merkregistratie
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?