Merkennieuws

De Renault Zoé – is je eigen naam niet langer heilig? Familienamen en merkenrecht.

Renault heeft haar nieuwe elektrische auto de Renault Zoé gedoopt. Een leuke fictieve, niet beschrijvende naam, maar die toch menig Française de stuipen op het lijf heeft gejaagd. Zoé is namelijk in Frankrijk een niet ongebruikelijke meisjes naam van ruim 35.000 Françaises. Twee van deze meisjes dragen ook nog de achternaam Renault, reden voor een rechtszaak tegen Renault. » merkregistratie

Namen van bekende, beruchte artiesten soms toch al door derden geclaimd

Vrij vaak laten bekende artiesten, tv-persoonlijkheden en sporters hun naam als merk registreren. Met de registratie familienaam als merk (of de registratie artiestennaam als merk) proberen ze hun verzilverbare populariteit te beschermen en af te dichten. Maar dat lukt dus niet altijd. » merkregistratie

Fucking Hell niet in strijd met openbare orde

Eerder dit jaar kwamen de Zwitserse autoriteiten met een opmerkelijk besluit, namelijk dat het merk MADONNA in strijd met de goede zeden en openbare orde. De consument zou niet de associatie maken met de wereldberoemde ster Madonna, maar met Maria, de moeder van Jezus. Zij wordt ook wel MADONNA genoemd en in het Italiaanse sprekende deel van Zwitserland is 75% van de bevolking katholiek. Deze doelgroep zou gekwetst kunnen worden als de naam MADONNA als commercieel merk gebruikt wordt. In Europa zijn we dan toch iets liberaler. » merkregistratie

Bescherm unieke schrijfwijze merk - typografie Living & Co

Typografie kan aan een merk onderscheidend vermogen geven. De schrijfwijze van COCA COLA mag ieder bekend zijn. Echter ook minder bekende merken kunnen zich hierop beroepen en zodoende overeenstemmende merken weren. » merkregistratie

Grote morele bezwaren tegen merk MADONNA in Zwitserland

In Zwitserland is het merk MADONNA geweigerd (uitspraak 12 april jl.) voor o.a. parfum, kleding, juwelen, horloges etc. Het merk zou namelijk in strijd zijn met de goede zeden en openbare orde.  » merkregistratie
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?