Merkennieuws

Staatssymbolen in logo’s

Bedrijven gebruiken in hun logo soms elementen die verwijzen naar het land waar het bedrijf is gevestigd of de Europese Unie. Dit kan tot problemen leiden als het gaat om symbolen zoals vlaggen, staatsemblemen en waarborgtekens. » merkregistratie

NFT: merkregistratie in de metaverse

NFT’s en metaverse staan volop in de aandacht sinds Mark Zuckerberg heeft aangekondigd zijn social media platforms om te bouwen naar een metaverse bedrijf. De metaverse is het nieuwe internet, waar alle 3D-ruimtes aan elkaar zijn gekoppeld. Deelnemers in de metaverse maken gebruik van een avatar. Een virtueel karakter, waarmee iemand met anderen communiceert, vergadert, flirt, et cetera. NFT’s, non-fungible tokens, zijn unieke, niet uitwisselbare digitaal items. NFT’s werden in eerste instantie toegepast voor digitale kunst. » merkregistratie

Puma formstrip bekend seriemerk

Sinds 1960 heeft Puma in Europa bijna 90 merken geregistreerd van haar formstrip. Als Monshoe met een vergelijkbare opdruk komt, stelt Puma dat dit een inbreuk is op haar seriemerk. Monshoe stelt dat de consument hier geen merk in ziet, het is gewoon versiering. Het design roept bij het publiek niet of nauwelijks een associatie met Puma op. » merkregistratie

Wanneer is een geluid een merk?

Met de invoering van de nieuwe merkenwet is afscheid genomen van de eis dat een merk grafisch moest worden weergegeven. Dat heeft de deur opengezet naar nieuwe vormen van merken. Denk hierbij aan filmpjes, bewegend beeld, positiemerken en natuurlijk ook klankmerken. Tot die tijd kon een melodie wel worden geclaimd, zolang de melodie maar weergegeven kon worden in een notenbalk. Sinds de nieuwe wet mag een geluid ook worden ingediend als MP3bestand. Echter niet iedere aanvraag wordt geaccepteerd, zo ondervond Ardagh. » merkregistratie

Coin pocket Diesel geldig positiemerk

Diesel ontwerpt spijkerbroeken met op de rechterzak een klein zakje, de zogenaamde coin pocket. Op dit kleine zakje heeft Diesel een kleine diagonale strook aangebracht. Zoals Levi’s haar rode verticale lipje als merk gebruikt, gebruikt Diesel deze schuine strook als merkteken. Om de rechten optimaal te beschermen, wordt hiervoor een positiemerk aangevraagd. » merkregistratie
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?