Merkennieuws

Belang registratie logo WELSON vs WELLUX

De standaard regel is, dat een woordmerk in kapitalen een merk de meest brede bescherming geeft. Hoe het woord ook wordt gebruikt, het gebruik valt dan onder de aangevraagde bescherming. Echter, bij korte merken zijn kleine verschillen vaak voldoende om genoeg afstand te nemen. Dan kan de registratie van een logo veel extra bescherming geven. » merkregistratie

Merkbescherming in Pakistan via Internationale Registratie

Sinds 24 mei is het mogelijk om voor Pakistan merkbescherming te claimen via de Internationale Registratie. De Internationale Registratie is een vrij goedkope en makkelijke manier om een merk te registreren in veel landen buiten de Europese Unie (zoals China, USA, Brazilië en Canada). Inmiddels zijn 124 landen aangesloten bij deze registratie. Naast het feit dat de aanvraagkosten een stuk lager zijn, zijn de kosten om de rechten in stand te houden ook een stuk aantrekkelijker. » merkregistratie

D-Reizen: faillissement en merkrechten

Door de Covid-pandemie is in april het doek gevallen voor D-reizen, één van Nederlands grootste reisorganisaties. Op 12 maart waren echter opeens alle merkrechten overgeheveld naar een andere B.V., zodat dit buiten de failliete boedel viel. De vraag kwam direct op: is dit geen paulianeuze handeling (een vermogensverschuiving die de curator en schuldeisers benadeelt)? Waarschijnlijk wel, want op aandringen van de curator is dit inmiddels teruggedraaid. » merkregistratie

Gele stiksels Dr. Martens geldig positiemerk

Sinds de jaren 60 brengt Dr. Martens schoenen/kisten op de markt. Een van de kenmerkende elementen zijn de contrasterende brede gele stiksels aan de rand van de dikke schoenzool. Omdat de gele stiksels werken als een herkenningsteken (net zoals de rode zool van Louboutin of het rode lipje van de Levi’s spijkerbroek), registreert Dr. Martens dit als positiemerk om meeliftende producten te kunnen aanpakken. » merkregistratie

Transliteraties Chinese merken, omzetten van merken in Latin script naar merken in Chinese karakters

De Chinese markt telt inmiddels 1,4 miljard consumenten. China is niet alleen een productieland maar wordt ook voor steeds meer bedrijven een aantrekkelijke afzetmarkt. Als een product op de Chinese markt wordt aangeboden, registreer dan ook het merk in Chinese karakters. Wordt dat niet gedaan, dan is de kans groot dat er vanzelf een vertaling opduikt, die soms een minder positieve uitstraling heeft, wat schadelijk kan zijn voor het imago. Zo kreeg Quaker de bijnaam ‘Lǎorénpái’ (老人牌) wat letterlijk oude man betekent. » merkregistratie
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?