Namen van bekende, beruchte artiesten soms toch al door derden geclaimd

Vrij vaak laten bekende artiesten, tv-persoonlijkheden en sporters hun naam als merk registreren. Met de registratie familienaam als merk (of de registratie artiestennaam als merk) proberen ze hun verzilverbare populariteit te beschermen en af te dichten. Maar dat lukt dus niet altijd.

Het afgelopen WK heeft het Franse voetbal op een aparte manier de aandacht op zich weten te vestigen. Enerzijds door gewoon niet al te best te voetballen en anderzijds toen enkele voetballers in verband warden gebracht met een minderjarige prostituee.

In een keer was deze “onschuldige” dame Zahia Dehar een bekendheid geworden. De aandacht gaat nu zover dat ook zij haar naam als naam wilde laten beschermen. Helaas (voor haar) bleek at ZAHIA al was geregistreerd op naam van een andere Franse sportman, rugbyer Michalak.

Het geval Zahia staat daarbij niet op zichzelf. Wel vaker gebeurd het dat namen (of delen ervan) geclaimd worden door derden. Soms is dit aan te pakken als het duidelijk is dat deze registraties te kwader trouw zijn. Helaas lukt dat niet altijd omdat (bijvoorbeeld zoals hierboven) alleen een voornaam is geclaimd of omdat het merk een leuke verwijzing is die iedereen had kunnen bedenken. Zo moet bijvoorbeeld ook Madonna nu op zoek naar een nieuw merk voor de kledinglijn die in augustus is gelanceerd. Het merk MATERIAL GIRL was namelijk al in 1997 geregistreerd voor kleding door een ander bedrijf. Het bedrijf is direct na de lancering een procedure gestart om gebruik te stoppen en om schadevergoeding te ontvangen.

merkregistratie



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?