Pronails, groot in klein zijn - inburgering in de Benelux

Onder het merk PRONAILS verkoopt Amazing Brands al jaren kunstnagels en verwante producten. Als in 2012 merkbescherming wordt aangevraagd, weigeren de Benelux autoriteiten het merk in te schrijven. Het merk is in hun ogen beschrijvend. NAILS is een generieke Engelse term en PRO is de afkorting voor ‘professional’. Het merk is beschrijvend voor nagelproducten geleverd door of aan professionals. Dat het merk al eerder is geaccepteerd door het Franse en het Europese merkenbureau, heeft geen invloed op deze beslissing.

Als laatste redmiddel doet Amazing Brands een beroep op inburgering. Maar ook dit argument wordt terzijde geschoven. Het gebruik is te kort van duur en voornamelijk in Vlaanderen. Het BBIE stelt zich op het standpunt dat inburgering alleen kan als dit zich voordoet in de hele Benelux. Bij het Hof in Brussel krijgt Amazing Brands uiteindelijk alsnog gelijk. Het bedrijf overlegt meer dan honderd bewijsstukken (brochures, advertenties, screenprints van websites en een marktonderzoek) over het gebruik dat teruggaat tot 2002. Duidelijk is dat in de kleine nichemarkt van gel- en kunstnagels Amazing Brands een bedrijf van betekenis is (met een 26ste positie op de lijst van gerenommeerde cosmeticabedrijven). Voor inburgering is niet vereist dat het gebruik en de perceptie van het merk gelijkmatig verdeeld moet zijn over het hele gebied. Voldoende is, als met het gebruik een aanzienlijk deel van het publiek in de Benelux wordt bereikt en dat is hier het geval. De Benelux autoriteiten moeten het merk daarom alsnog inschrijven.

merkregistratie



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?