Steeds meer hashtag merken - ongebruikelijke merkregistraties

Merken komen in vele vormen voor. Naast woorden en logo’s claimen bedrijven ook minder gebruikelijke onderscheidingstekens zoals verpakkingen, deuntjes (muziek) en zelfs hele winkelinrichtingen. Sinds 2010 is er en nieuwe loot aan de merkentak, de hashtag merken. Recent onderzoek toont aan dat afgelopen jaar meer #merken zijn ingediend. Het overgrote deel hiervan is aangevraagd in de USA.

Bedenk wel dat gebruik van een hashtag aan een merk geen onderscheidend vermogen geeft, dus de combinatie met een beschrijvend element zal de toets op absolute gronden van de autoriteiten niet doorstaan. Om die reden zijn waarschijnlijk veel social media campagnes niet geregistreerd als merk. Een andere reden hiervoor is mogelijk, dat binnen bedrijven vaak het beleid is om kortlopende campagnes niet te registreren als merk. Dit geldt dan natuurlijk ook voor Twitter campagnes. Echter, bij consistent gebruik is dit wel aan te raden. (beeld; De voetbalclub KAA Gent gebruikt de slagzin Come On Blue-White en op Twitter #COBW)

merkregistratie



De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?