Top 2000 en verzilverbare populariteit – bands en artiesten als merk

Niet alleen beroemde acteurs laten hun naam en gezicht als merk vastleggen. Ook popbands en artiesten maken hier in ruime mate gebruik van. De meeste doen dit om zo hun populariteit makkelijker te kunnen verzilveren. De registraties beperkten zich vaak niet tot alleen de kernactiviteiten, maar omvatten ook producten die ideaal zijn om merchandising activiteiten te ontplooien.

De Top 2000 is een luister(kas)succes in Nederland. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de het logo inmiddels (al twee keer) is geregistreerd als merk in de Benelux. Handig want dit jaar wordt het concept nog wat verder uitgerold. De Top 2000 is niet alleen te horen (en te zien) op de radio (TV), maar tevens is er dit jaar ook als eerste spin-off een leuk familiespel en een boek gelanceerd

Net zoals de Top 2000 als merk gebruikt wordt, kunnen ook artiesten hun naam gebruiken om op basis van het succes een graantje mee te pikken. Handig om de merchandising van producten te blijven controleren en beheersen. Maar hoe zit dat met de bands in de Top 2.000 dit jaar? Nou goed. Globaal heeft 50% van alle artiesten de naam van de band (of de eigen naam) als merk laten vastleggen in de Benelux.

Valt er nog iets op? Ja, artiesten en bands die recent succesvol waren registreren vaak hun naam als merk. Daarnaast laten veel van onze nationale artiesten de naam (of afbeelding van het gezicht) als merk vastleggen.

Uit de Top 25 hebben groepen als Coldplay, onze Guus Meeuwis en Caro Emerald de naam als merk vastgelegd. Terwijl “Golden Oldies” zoals Boudewijn de Groot, Liesbeth List en zelfs ook Dire Straits hiervoor gepast hebben. (Lijkt me toch een aardig gemiste kans.)

Daarnaast is nog een opvallend feitje. Alhoewel bijna de gehele top 25 als merk is vastgelegd, blijken veel registraties niets te maken te hebben met de bewuste bands/ artiesten. Zo zijn merken als DEEP PURPLE (voor chemische producten) wel ADELE (voor speelgoed) geregistreerd maar niet uit naam van de artiesten.

De popmuziek begint zich in snel tempo te realiseren dat er ook(of soms ook meer) geld te verdienen valt met andere zaken dan alleen muziek maken. Ik moet toegeven. Een deel heeft dit gedeelte van goodwill bescherming goed door en timmert de boel goed dicht. De rest (en zelfs de managers) kunnen wel een cursusje goodwill bescherming gebruiken. Soms is er niets vastgelegd en soms alleen de kernactiviteiten. Lijkt me toch niet echt handig met name omdat een merkregistratie zo lekker handig is om aanhakende activiteiten te voorkomen.

merkregistratie



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?