Vegan Butcher – belang registratie logo

Veel bedrijven gebruiken (semi-)beschrijvende merken. Het voordeel hiervan is, dat het merk direct duidelijk maakt waar het product of de dienst voor staat. Nadeel is wel dat dergelijke merken vaak niet geaccepteerd worden als woordmerk. Waarom is het dan wel van belang het merk te laten registreren als logo?

The Herbivorous Butcher (een bedrijf in vegetarische producten) probeert in 2017 tevergeefs in de USA het woordmerk VEGAN BUTCHER te registreren. Het Amerikaanse merkenbureau weigert deze aanvraag, omdat die te beschrijvend is. Het bedrijf denkt dat daarmee niemand het merk kan registreren en onderneemt verder geen stappen.

Echter, zes weken later vraagt Nestlé het merk aan, en jawel: de autoriteiten accepteren het dit keer wel. Om te voorkomen dat het merk final wordt, heeft het bedrijf een oppositie procedure moeten starten, gebaseerd op haar eerdere gebruik.

Voorkom dergelijke teleurstellingen. Wordt een beschrijvend merk gebruikt en als het niet mogelijk is om dit als woordmerk aan te vragen, deponeer het dan als logo. In het logo zal het woord vaak het dominante deel zijn. In dat geval is altijd succesvol op te treden tegen derden, die dan later het woordmerk willen claimen.

merkregistratie



De laatste artikelen
Milka slaat mis – Ritter Sport geldig vormmerk
Brexit - belangrijkste aandachtspunten - Part 6
Hema toch inbreuk op Lacoste krokodil
Merken en productie in China - HONDA vs HONDAkit
Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus