Vormmerk revillon chocolade wijnrankje houdt stand

Revillon verhandelt sinds 1998 staafjes chocola in de vorm van een wijnrank. In 2003 lukt het om het vormmerk in te schrijven. Sinds 2004 brengt Trianon eveneens chocolade-staafjes op de markt in de vorm van een wijntakje. In 2006 start Trianon een nietigheidsprocedure tegen het vormmerk. Het merk zou ieder onderscheidend vermogen missen (geen ongebruikelijke vorm zijn) en de vorm geeft de wezenlijke waarde aan het product.  

De rechtbank deelt die mening in 2008, maar in 2010 oordeelt het Hof anders. Omdat de vorm significant afwijkt, heeft het merk wel degelijk onderscheidend vermogen. Daarnaast is de vorm ook niet bepalend voor de waarde van dit product. De wezenlijke waarde van chocola is gelegen in de smaak en substantie, niet in de aantrekkelijke vorm.

Gevolg: Revillon heeft een geldig merk voor de vorm van de chocoladestaafjes. De staafjes van Trianon zijn identiek, dus maken ze inbreuk op de staafjes van Revillon. Met als gevolg: verbod, schadevergoeding en het betalen van de proces-kosten (ruim € 95.000,-).

merkregistratie



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?