Merkennieuws

Claimen vormgeving meubels

Het Europese Hof heeft vorig jaar een belangrijke uitspraak gedaan over de relatie tussen het modellenrecht en het auteursrecht. Aangegeven is dat het auteursrecht niet altijd dezelfde bescherming geeft als het modellenrecht. Alleen als het gaat om een intellectuele schepping, kan er een beroep gedaan worden op het auteursrecht. Hiermee lijkt een einde te komen aan de superlage drempel die in Nederland gold en is het belang om vormgeving via modelregistraties te claimen flink toegenomen. » modellenrecht

Model Porsche 911 nietig

Om de vormgeving van een product te beschermen als model, gelden er twee eisen. Het ontwerp moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Een product heeft een eigen karakter als het een andere algemene indruk wekt dan de reeds bestaande modellen. De vrijheid die een ontwerper heeft, speelt daarbij een rol (kan die veel of weinig afwijken?). Als die vrijheid heel beperkt is (door bijvoorbeeld technische eisen), dan kunnen geringe verschillen voldoende zijn voor een andere algemene indruk. » modellenrecht

Promotiefilmpje dodelijk voor EU-model Petsbelle krabpaal

Petsbelle ontwerpt, produceert en verhandelt krabpalen. Om de vormgeving van haar producten te beschermen, vraagt het bedrijf hiervoor Europees modelbescherming aan. Bij een Europees model gelden twee belangrijke eisen. Een model moet een eigen karakter hebben en nieuw zijn. Die nieuwheid is vaak een probleem. Veel bedrijven willen eerst weten of een product wel succesvol is, voordat er kosten worden gemaakt om die rechten te claimen. In de Europese Unie is het daarom tot twaalf maanden na de eerste openbaarmaking mogelijk om die rechten te claimen. Maar die termijn is wel spijkerhard. » modellenrecht

Chinese scooter noodlottig voor Multimox

Veel bedrijven laten de vormgeving van nieuwe producten registreren als Gemeenschapsmodel in de EU. Daarmee kan makkelijk namaak worden aangepakt en behoudt het bedrijf een monopolie op dit nieuwe design. Niet ieder design kan zomaar worden geclaimd. De vormgeving moet namelijk wel nieuw zijn en eigen karakter hebben (iets creatiefs). Die nieuwheid geldt echter wel wereldwijd en de autoriteiten in de EU checken dit niet. Check daarom altijd eerst goed met het designteam (of de fabrikant) of de vormgeving wel nieuw is. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunnen derden de rechten doorhalen. » modellenrecht

Einde Crocs modelbescherming

De vormgeving van een product is te claimen met een modelrecht. Er gelden daarvoor wel twee eisen. Het model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Die nieuwheid is vaak een probleem. Bij de lancering is namelijk nog niet direct duidelijk of het product een succes wordt. Daarom kan in de EU tot 12 maanden na de eerste openbaarmaking alsnog een mode worden aangevraagd, maar die deadline is wel keihard. » modellenrecht
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus