Merkennieuws

Einde Crocs modelbescherming

De vormgeving van een product is te claimen met een modelrecht. Er gelden daarvoor wel twee eisen. Het model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Die nieuwheid is vaak een probleem. Bij de lancering is namelijk nog niet direct duidelijk of het product een succes wordt. Daarom kan in de EU tot 12 maanden na de eerste openbaarmaking alsnog een mode worden aangevraagd, maar die deadline is wel keihard. » modellenrecht

Queengarden inbreuk op Honda-model

Tot een aantal jaren geleden was het modellenrecht een ondergeschoven kindje in de Benelux. Die tijd lijkt nu echt voorbij. De laatste jaren worden steeds vaker uitspraken gedaan op basis van een EU-model, zo ook in deze Honda-zaak. Honda heeft de vormgeving van haar HONDA MSX125 als EU-model laten vastleggen. Als een Belgische distributeur met een vergelijkbaar model op de markt komt, volgt er een rechtszaak. » modellenrecht

Model op niet zichtbare onderdelen - Samsung cartridges

Het modellenrecht is vrij ideaal om de vormgeving van producten te claimen. Echter het recht heeft wel zijn beperkingen. Zo kunnen onderdelen van een samengesteld voorwerp niet worden geclaimd via het modellenrecht. De gedachtegang hierachter is dat delen van een apparaat die niet zichtbaar zijn, gewoon vervangen moeten kunnen worden. De fabrikant kan alleen die delen claimen die wel zichtbaar zijn via het modellenrecht. Echter waar ligt de scheiding? » modellenrecht

Wat te tonen? - Modelregistratie Jagermeister

Om voor een product modelbescherming te krijgen, moet er een aantal afbeeldingen ingediend worden. De plaatjes moeten in principe het verhaal vertellen. Verder stellen de autoriteiten niet veel eisen. Vrijwel iedere aanvraag wordt geaccepteerd. Problemen ontstaan pas als er een kwestie is. Een van de weinige eisen tijdens de aanvraag is, dat het product tegen een neutrale achtergrond te zien moet zijn. Maar zelfs dan gaat het soms toch nog fout » modellenrecht

Blokker maakt inbreuk op Chinese partytent

In het bedrijfsleven leeft vaak nog de gedachte dat intellectuele eigendomsrechten in China niets waard zijn. De veronderstelling dat in China alleen maar producten worden nagemaakt, is inmiddels echt wel achterhaald. Steeds vaker staan daar innovatieve bedrijven op die eigen producten ontwikkelen de rechten hiervoor tijdig laten vastleggen. Hoe goed kunnen intellectuele eigendomsrechten beschermd worden in China? Als een product in China wordt aangeboden, is dit dan zonder problemen te verkopen in Europa? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » modellenrecht
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus