Merkennieuws

Barbie pakt aanhaker aan

Mattel is al ruim 60 jaar producent van de Barbie modepop. Als Jieyang Defa Industry modelbescherming aanvraagt in de Europese Unie van een vergelijkbaar poppenhoofd, start Mattel daartegen een nietigheidsprocedure. Een model kan alleen beschermd worden als het nieuw is en eigen karakter heeft. Dit model mist eigen karakter (wekt geen andere algemene indruk) gezien de Barbie CEO Sculpture uit 2008. » modellenrecht

Ferrari motorkap ongeregistreerd model?

Mansory Design verkoopt tuning-kits. Hiermee kan het uiterlijk van een ‘gewone’ Ferrari 488 GTB worden omgetoverd in een Ferrari FXX-K model. Een raceauto waar er maar een paar van bestaan. Kenmerkend aan de raceauto is de V-vorm van de motorkap. Ferrari heeft de vormgeving van deze auto niet als model laten registreren, maar verzet zich wel tegen de verkoop van de tuning-kits. Ferrari beroept zich daarbij op het ongeregistreerde model. Dat is normaal altijd voor het gehele model. Kan Ferrari een beroep doen op een onderdeel van zo’n model? » modellenrecht

Goedkoper designbescherming in China

Veel bedrijven claimen buitenlandse merkbescherming via de route van de Internationale Registratie. Voor modelbescherming is er een vergelijkbare route, het Internationale model (verdrag van Den Haag). Er is wel een groot verschil met merken, de aanvraag kan alleen worden gedaan als een model nieuw is (dus niet na een paar jaar). Recent is China toegetreden tot dit verdrag. » modellenrecht

Babyvoeding blenders op bol.com

De Baby Bullet is een blender voor het maken van babyvoeding. De blender wordt geleverd met potjes om de babyvoeding in te bewaren en een receptenboekje. Op de maatbeker van de blender staat een vrolijk gezichtje. Om het design te beschermen, heeft de fabrikant hiervoor een Uniemodel geregistreerd. » modellenrecht

Afwasborstels met vrouwelijke vormen

Casa Vigar ontwerpt allerlei huishoudelijke producten, waaronder afwasborstels. Het Spaanse bedrijf laat de borstel als Europees model registeren (de eisen om een model te registreren zijn: een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben).Kenmerkend zijn de lange borstelharen als kapsel, de lange nek en de duidelijk zichtbare vrouwelijke vormen: een buste en taille. Als Edco met een vergelijkbare borstel komt, eist Casa Vigar een verbod » modellenrecht
pagina 1
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?