Merkennieuws

Blokker maakt inbreuk op Chinese partytent

In het bedrijfsleven leeft vaak nog de gedachte dat intellectuele eigendomsrechten in China niets waard zijn. De veronderstelling dat in China alleen maar producten worden nagemaakt, is inmiddels echt wel achterhaald. Steeds vaker staan daar innovatieve bedrijven op die eigen producten ontwikkelen de rechten hiervoor tijdig laten vastleggen. Hoe goed kunnen intellectuele eigendomsrechten beschermd worden in China? Als een product in China wordt aangeboden, is dit dan zonder problemen te verkopen in Europa? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » modellenrecht

LAMZAC- KAISR het gevecht om The Original lucht ligzak en de grenzen van het modellenrecht

Ieder jaar zijn er weer nieuwe trends. Populaire nieuwe producten die massaal door derden worden nagemaakt als het product aanslaat in de markt. Is de vormgeving te beschermen via het modellenrecht en waar liggen de grenzen? In het gevecht om de Europese markt, wordt eerst stil gestaan bij de vraag of het product niet technisch bepaald is en hoe de rechter dit aspect moet beoordelen. Geheel uit zichzelf geeft de rechter nog wat suggesties waar de grenzen in de bescherming liggen, welke toevoegingen mogelijk voldoende zijn om te spreken van een andere algemene indruk. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage (Plus katern) van de HDC-kranten » modellenrecht

Tafel in de vorm van een geslepen diamant

Eichholtz verkoopt meubels in heel Europa. Op de vakbeurs in Parijs toont zij haar nieuwe tafels. De tafels zijn gemaakt van glas in een achthoekig frame (goud of nikkelkleurig) met een bodemplaat van marmer. Om haar rechten beter te beschermen, wordt voor beide tafels (een bijzet- en koffietafel) een Europese designregistratie aangevraagd. Als er een vergelijkbare tafel in de markt komt, eist Eichholtz een verbod. De wederpartij stelt dat de registraties niet geldig zijn. Het design is namelijk niet nieuw en mist eigen karakter nu de vorm lijkt op die van de Ascher-diamant. » modellenrecht

De rotan fietsmanden battle - belang van tijdig modelregistratie

Het belang om het design van een product als modelrecht te claimen wordt in Nederland vaak onderschat. Designers denken vaak dat auteursrechten wel voldoende bescherming geeft. Het ongeregistreerde model geeft natuurlijk wel enige bescherming, alleen is die duur heel beperkt, wat weer nadelig is voor de schadevergoeding. Uit de uitspraak in de kwestie rond de Basil fietsmanden, blijkt maar weer eens hoe belangrijk modelregistraties zijn. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » modellenrecht

Happy Cocooning – foto of tekening

Modellen worden vaak als lijntekening ingediend, maar als textuur of materiaal belangrijk is, dan valt deze geheel weg en is een foto van het product veel beter. Happy Cocooning verkoopt tafelgashaarden. De Cocoon tafels zijn massieve vierkante (of ronde) composieten tuintafels met daarin een gasbrander verwerkt. » modellenrecht
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus