Einde Crocs modelbescherming

De vormgeving van een product is te claimen met een modelrecht. Er gelden daarvoor wel twee eisen. Het model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Die nieuwheid is vaak een probleem. Bij de lancering is namelijk nog niet direct duidelijk of het product een succes wordt. Daarom kan in de EU tot 12 maanden na de eerste openbaarmaking alsnog een mode worden aangevraagd, maar die deadline is wel keihard.

Crocs heeft voor zijn plastic schoen een modelregistratie aangevraagd in de EU in 2004. Het Franse bedrijf Gifi Diffusion start hiertegen een nietigheidsprocedure omdat het product toen al twee jaar op de markt was in de USA. Het product werd gepromoot via de website in 2002, was een groot succes op een grote internationale botenbeurs in Florida in 2002 en te koop in vrijwel alle staten van de USA. Gevolg het is aannemelijk dat schoenfabrikanten uit de EU dit plastic schoen al eerder gezien hebben. De modelrechten worden daarom doorgehaald, Crocs kan hier geen beroep meer op doen.

modellenrecht



De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Opdracht tekening Sinterklaas en rechten
Puma en springende roofdieren
Gevecht om poezenmand
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus