Model Porsche 911 nietig

Om de vormgeving van een product te beschermen als model, gelden er twee eisen. Het ontwerp moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Een product heeft een eigen karakter als het een andere algemene indruk wekt dan de reeds bestaande modellen. De vrijheid die een ontwerper heeft, speelt daarbij een rol (kan die veel of weinig afwijken?). Als die vrijheid heel beperkt is (door bijvoorbeeld technische eisen), dan kunnen geringe verschillen voldoende zijn voor een andere algemene indruk.

De basisvorm voor de Porsche 911 stamt uit 1963. Vrijwel ieder jaar komt Porsche met een iets aangepast model, waarvoor modelrechten worden geclaimd. Kan dit wel? Autec vindt van niet, start een nietigheidsactie en overlegt oudere modelaanvragen voor een eerdere Porsche 911.

Het Gerecht stelt dat de ontwerpvrijheid niet beperkt is. De vorm en contouren van de auto zijn vrijwel hetzelfde. Er zijn kleine onbeduidende verschillen (de koplampen en handgrepen). Dat Porsche weinig wil afwijken van haar iconische vorm, is niet relevant.

Gevolg: het model is nietig. Wil je als fabrikant bescherming claimen, doe dat dan alleen voor de nieuwe delen en niet voor het totale product. (Bron beeld: EU modellendatabase)

modellenrecht



De laatste artikelen
Merken en productie in China - HONDA vs HONDAkit
Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK
CrossFit vs CrossBox
Facebook: wereldwijd verwijderen beledigende boodschappen
Goedkoper design bescherming in Mexico
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus