Merkennieuws

Babyvoeding blenders op bol.com

De Baby Bullet is een blender voor het maken van babyvoeding. De blender wordt geleverd met potjes om de babyvoeding in te bewaren en een receptenboekje. Op de maatbeker van de blender staat een vrolijk gezichtje. Om het design te beschermen, heeft de fabrikant hiervoor een Uniemodel geregistreerd. » modellenrecht

Afwasborstels met vrouwelijke vormen

Casa Vigar ontwerpt allerlei huishoudelijke producten, waaronder afwasborstels. Het Spaanse bedrijf laat de borstel als Europees model registeren (de eisen om een model te registreren zijn: een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben).Kenmerkend zijn de lange borstelharen als kapsel, de lange nek en de duidelijk zichtbare vrouwelijke vormen: een buste en taille. Als Edco met een vergelijkbare borstel komt, eist Casa Vigar een verbod » modellenrecht

Goedkoper design bescherming in Mexico

Veel bedrijven gebruiken het verdrag van Madrid om voor hun merken goedkoop internationaal bescherming te claimen. Er is echter ook een vergelijkbaar verdrag om het design van producten te claimen. Bescherming van een model kan alleen als dit nieuw is. Om die reden heeft stapsgewijze bescherming geen zin. » modellenrecht

Claimen vormgeving meubels

Het Europese Hof heeft vorig jaar een belangrijke uitspraak gedaan over de relatie tussen het modellenrecht en het auteursrecht. Aangegeven is dat het auteursrecht niet altijd dezelfde bescherming geeft als het modellenrecht. Alleen als het gaat om een intellectuele schepping, kan er een beroep gedaan worden op het auteursrecht. Hiermee lijkt een einde te komen aan de superlage drempel die in Nederland gold en is het belang om vormgeving via modelregistraties te claimen flink toegenomen. » modellenrecht

Model Porsche 911 nietig

Om de vormgeving van een product te beschermen als model, gelden er twee eisen. Het ontwerp moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Een product heeft een eigen karakter als het een andere algemene indruk wekt dan de reeds bestaande modellen. De vrijheid die een ontwerper heeft, speelt daarbij een rol (kan die veel of weinig afwijken?). Als die vrijheid heel beperkt is (door bijvoorbeeld technische eisen), dan kunnen geringe verschillen voldoende zijn voor een andere algemene indruk. » modellenrecht
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?