Ieder jaar zijn er weer nieuwe trends. Populaire nieuwe producten die massaal door derden worden nagemaakt als het product aanslaat in de markt. Is de vormgeving te beschermen via het modellenrecht en waar liggen de grenzen? In het gevecht om de Europese markt, wordt eerst stil gestaan bij de vraag of het product niet technisch bepaald is en hoe de rechter dit aspect moet beoordelen. Geheel uit zichzelf geeft de rechter nog wat suggesties waar de grenzen in de bescherming liggen, welke toevoegingen mogelijk voldoende zijn om te spreken van een andere algemene indruk. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage (Plus katern) van de HDC-kranten »modellenrecht
Eichholtz verkoopt meubels in heel Europa. Op de vakbeurs in Parijs toont zij haar nieuwe tafels. De tafels zijn gemaakt van glas in een achthoekig frame (goud of nikkelkleurig) met een bodemplaat van marmer. Om haar rechten beter te beschermen, wordt voor beide tafels (een bijzet- en koffietafel) een Europese designregistratie aangevraagd. Als er een vergelijkbare tafel in de markt komt, eist Eichholtz een verbod. De wederpartij stelt dat de registraties niet geldig zijn. Het design is namelijk niet nieuw en mist eigen karakter nu de vorm lijkt op die van de Ascher-diamant. »modellenrecht
Het belang om het design van een product als modelrecht te claimen wordt in Nederland vaak onderschat. Designers denken vaak dat auteursrechten wel voldoende bescherming geeft. Het ongeregistreerde model geeft natuurlijk wel enige bescherming, alleen is die duur heel beperkt, wat weer nadelig is voor de schadevergoeding. Uit de uitspraak in de kwestie rond de Basil fietsmanden, blijkt maar weer eens hoe belangrijk modelregistraties zijn. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) »modellenrecht
Modellen worden vaak als lijntekening ingediend, maar als textuur of materiaal belangrijk is, dan valt deze geheel weg en is een foto van het product veel beter. Happy Cocooning verkoopt tafelgashaarden. De Cocoon tafels zijn massieve vierkante (of ronde) composieten tuintafels met daarin een gasbrander verwerkt. »modellenrecht
De Deense Christina Arvin Hembo ontwerpt sinds 2005 sieraden, waaronder bedels. Deze luxe afgewerkte bedels, gemaakt van hoogwaardige materialen zoals zilver, goud en edelstenen, kunnen worden bevestigd op speciale leren snoerarmbanden. Iedere bedel heeft een eigen naam (zoals ‘passion heart’ en ‘four leaf clover’). De bedels zijn in meer dan twintig landen te koop via distributeurs, waaronder het bedrijf Endless. Om de rechten te beschermen, zijn de sieraden van Christina als Europees model geregistreerd. »modellenrecht
Henny Rietkerk Compra BV - domainnames, apps en website design
"Abcor heeft een geweldig team van professionals. Met verstand van zaken en dat met een marketing gevoel."
Melanie Bauer Mecy 2 bv - Gangster energy drinks
"De samenwerking met Abcor is top, dit doormiddel van een goede communicatie die er is via telefoon en/of email. Gangster energy 😄"
Martin de Waal AIRMADE air solutions - airconditioning en klimaat control apparatuur
"Abcor denkt mee met de klant en geeft vakkundig advies. Een hele prettige samenwerking !"
Alex Duindam Kwekerij Piet Vijverberg - kwekerij gespecialiseerd in Phalaenopsis en Dracaena
"Onze jarenlange partner op merken(recht) gebied is Abcor, wij kweken planten en die groeien en bloeien altijd door. Star Quality by 5 is ons merk voor onze 5 sterren kwaliteit, dit merk en onze kwaliteit is hetgeen wat ons van de rest onderscheid."
Loes Vrij Fashion designer
"Betrokkenheid, punctualiteit en oog voor de wensen van de klant’ , je ie-zaken zijn bij Abcor in goede handen."
Enzo Knol Knol Power - vlogger- influencer
"Het fijne aan Abcor is dat ze pro-actief zijn. Ze hebben voor mij een voorstel gemaakt hoe ik het beste kan anticiperen op de situatie dat een ander mijn naam en Knolpower merk misbruikt. Dat meedenken, ook buiten de standaard kaders, vind ik super t"
Warmako
"Platform voor huisdier producten waaronder CleoCat, Dogr, District70, Geen Fields Rebel Petz"
Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?