Promotiefilmpje dodelijk voor EU-model Petsbelle krabpaal

Petsbelle ontwerpt, produceert en verhandelt krabpalen. Om de vormgeving van haar producten te beschermen, vraagt het bedrijf hiervoor Europees modelbescherming aan. Bij een Europees model gelden twee belangrijke eisen. Een model moet een eigen karakter hebben en nieuw zijn. Die nieuwheid is vaak een probleem. Veel bedrijven willen eerst weten of een product wel succesvol is, voordat er kosten worden gemaakt om die rechten te claimen. In de Europese Unie is het daarom tot twaalf maanden na de eerste openbaarmaking mogelijk om die rechten te claimen. Maar die termijn is wel spijkerhard.

Als een concurrent met een vergelijkbare krabpaal komt, eist Petsbelle een verbod op basis van een modelregistratie aangevraagd op 30 maart 2018. De concurrent stelt echter dat dit model niet geldig is, want er is een promotiefilmpje op Facebook geplaats op 22 maart 2017 over dit product. De aanvraag is dus pas na twaalf maanden en acht dagen ingediend. Bij nieuwheid gaat het niet om de eerste verkoop van producten, maar om de eerste openbaarmaking. De eis gebaseerd op de modelregistratie wordt afgewezen, want de kans is groot dat het EU model nietig is vanwege het promotiefilmpje.

Voor bedrijven een wijze les. Hoe enthousiast men intern ook is over een nieuw product, pas op met online publicaties voordat een product op de markt wordt gebracht. Voorafgaande publicaties kunnen funest zijn als de rechten nog geclaimd moeten worden. (Bron beeld: uitspraak rechtspraak.nl)

modellenrecht



De laatste artikelen
Facebook: wereldwijd verwijderen beledigende boodschappen
Fundr beperkte claim handelsnaamrecht
BMW stopt DMW Riksja
Michael Jordan recht op eigen naam
De strepen van Adidas
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus