Merkennieuws

Monique Granneman partner bij Abcor

Per 1 september 2023 stapt Monique Granneman over naar Merkenbureau Abcor. Met haar komst is Abcor nog beter in staat om de groeiende klantenkring van dienst te zijn. » overige-algemeen

Erkenning - waarom nog steeds relevant

Na bijna twee jaar komt er een einde aan mijn rol als voorzitter van de BMM. Enigszins met pijn in het hart, omdat ik natuurlijk niet al mijn doelen heb bereikt. Speerpunt in mijn werk is geweest het thema erkenning. Erkenning dat Intellectueel Eigendomsrechten cruciaal zijn voor het voortbestaan van bedrijven. Maar ook erkenning vanuit de markt dat de BMM leden, de IE advocaten, de inhouse juristen en de BMM erkend gemachtigden specialisten zijn. Om zo het kaf van het koren te kunnen scheiden, mede gezien de vele boefjes die als paddenstoelen uit de grond omhoog schieten. » overige-algemeen

Abcor ranking IP STARS

Na de vermelding in de WTR1000, is Abcor sinds dit jaar ook opgenomen in de ranking van IP STARS. Managing IP voert jaarlijks onderzoek uit onder IE-kantoren en hun klanten in 70 landen. Op basis van deze resultaten kan een bedrijf opgenomen worden in de ranking van IP STARS. » overige-algemeen

Abcor wederom in de WTR1000

Ieder jaar verschijnen ze weer, de vele rankings van merkenbureaus. Door de vele rankings is vaak door de bomen het bos niet meer te zien. Toch zijn er een paar heel belangrijke rankings voor ons kantoor, namelijk die rankings die gebaseerd zijn op beoordelingen van onze eigen klanten en collega’s wereldwijd. » overige-algemeen

Misleidende en spookfacturen

Het blijft een onuitroeibaar kwaad, misleidende facturen en spookfacturen. Als er een merk wordt aangevraagd, ontvangt de merkhouder vaak sneller een brief of factuur van een malafide bedrijf dan van de overheid. Door het gebruik van sterk overeenstemmende logo’s kan men denken te maken te hebben met de officiële autoriteiten. Gevolg: er worden soms bedragen van ca € 2.300,- betaald voor een publicatie op een totaal nietszeggende eigen website. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de facturen van het EUOIP (dus niet te verwarren met het EUIPO). » overige-algemeen
pagina 1
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?