Buro Blanchard gaat samenwerken met merkenbureau Abcor

Om de beschikbaarheid voor en ondersteuning van zijn klanten nu en in de toekomst te borgen, heeft Buro Blanchard besloten de samenwerking met merkenbureau Abcor te formaliseren.

 

Buro Blanchard en Abcor werken al enige jaren samen. Niet geheel verwonderlijk want Frans Blanchard en Theo-Willem van Leeuwen, oprichter en eigenaar van Abcor, kennen elkaar al sinds de jaren 90 vanuit de reclamewereld.

Buro Blanchard. Frans Blanchard is Buro Blanchard in 2011 begonnen. Met zijn 30 jaar ervaring in de media en reclamebranche, richt Buro Blanchard zich daarom vooral op juridische ondersteuning in de creatieve industrie. Naast contractuele afspraken, reclamerecht en auteursrecht spelen daarbij het merken- en modellenrecht een grote rol.
Gezien de vergaande specialisatie op met name het gebied van het merken- en modellenrecht is er de afgelopen jaren een nauwe samenwerking gegroeid met Abcor.

Abcor is opgericht in 2007 en inmiddels uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende nieuwe merkenkantoren in de Benelux. Abcor heeft de ambitie zijn klanten te ontzorgen en werkt voor zowel MKB bedrijven als internationale klanten.

Abcor is een full service merkenbureau, waarbij niet alleen aandacht is voor portfoliomanagement, maar waar klanten ook terecht kunnen voor aanvullend advies op het gebied van brand management (welke rechten te claimen en hoe deze te claimen), advies in het kader van kwesties/ merkinbreuken (als dan niet online) en advies op aanpalende gebieden zoals misleidende/ vergelijkende reclame, bescherming vormgeving et cetera. Het team van Abcor bestaat uit 10 personen waaronder 4 Europese gemachtigde/ Benelux keurmerk juristen.

Abcor registreert en handhaaft wereldwijd IP rechten (waaronder merken en modellen) voor haar klanten. Afgelopen jaren is het kantoor opgenomen in diverse wereldwijde rankings als een van de toonaangevende merkkantoren in de Benelux (door onder andere WTR1000 en IP Stars). Vanaf 1 juli 2022 is Abcor in de registers de nieuwe gemachtigde van de klanten van Buro Blanchard.

 

 

overige-algemeen

De laatste artikelen
Belang merkregistratie logo
Lego poppetje geldig vormmerk
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?