Merkennieuws

Gele stiksels Dr. Martens geldig positiemerk

Sinds de jaren 60 brengt Dr. Martens schoenen/kisten op de markt. Een van de kenmerkende elementen zijn de contrasterende brede gele stiksels aan de rand van de dikke schoenzool. Omdat de gele stiksels werken als een herkenningsteken (net zoals de rode zool van Louboutin of het rode lipje van de Levi’s spijkerbroek), registreert Dr. Martens dit als positiemerk om meeliftende producten te kunnen aanpakken. » merkregistratie

Transliteraties Chinese merken, omzetten van merken in Latin script naar merken in Chinese karakters

De Chinese markt telt inmiddels 1,4 miljard consumenten. China is niet alleen een productieland maar wordt ook voor steeds meer bedrijven een aantrekkelijke afzetmarkt. Als een product op de Chinese markt wordt aangeboden, registreer dan ook het merk in Chinese karakters. Wordt dat niet gedaan, dan is de kans groot dat er vanzelf een vertaling opduikt, die soms een minder positieve uitstraling heeft, wat schadelijk kan zijn voor het imago. Zo kreeg Quaker de bijnaam ‘Lǎorénpái’ (老人牌) wat letterlijk oude man betekent. » merkregistratie

Het succes van 25 jaar Uniemerken

Op 1 april was het 25 jaar geleden dat het eerste Uniemerk werd geregistreerd in de Europese Unie. Wat nu vrij normaal is, was toen een sensatie. Tot die tijd konden bedrijven namelijk hun merkrechten alleen nationaal (per land) aanvragen. Dat was niet alleen een vrij tijdrovende kwestie (alles moest per land en via een lokale gemachtigde), maar vooral ook een kostbare aangelegenheid. De enige uitzondering binnen Europa was het toen al bestaande Benelux merk, een merkregistratie voor drie landen in één keer. Dit Benelux merk was ooit in het leven geroepen om beter te kunnen anticiperen op een vrij verkeer van goederen binnen de Benelux. Juist om die reden (het bevorderen van vrij verkeer van goederen) werd een vergelijkbaar systeem voor de EU gelanceerd. De behandeling van de aanvragen werd ook niet langer gedaan door de nationale autoriteiten maar via een nieuw Europees merkenbureau, gevestigd in Alicante, het OHIM. In 1996 kende de Europese Unie nog maar 15 landen, en de vraag was dan ook hoe succesvol deze nieuwe registratie zou worden. De verwachtingen waren zeer bescheiden. Men ging uit van misschien wel 12.000 aanvragen in april, echter die eerste maand werden er al 22.000 aanvragen ingediend! Reden van dit succes is zeker (ook nu nog) dat een bedrijf met één merkaanvraag direct bescherming krijgt in alle aangesloten landen. » merkregistratie

Champagne stopt Champaws

Binnen het merkenrecht kennen we de beschermde Oorsprongsbenaming. Dat zijn termen die alleen gebruikt mogen worden door bedrijven als zij voldoen aan bepaalde strenge voorwaarden. Bijvoorbeeld als de ingrediënten uit een bepaald gebied komen en het product op een bepaalde manier wordt gemaakt. Dat geldt ook voor de term CHAMPAGNE. » merken

Klinsmann–Panini: 2-1

Als Jürgen Klinsmann een afbeelding van zijn omhaal in de wedstrijd tegen Bayern München als logo aanvraagt voor drukwerk, kleding en bier, maakt Panini daartegen bezwaar. » merken
pagina 1
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?