Merkennieuws

CrossFit vs CrossBox

Sinds 2006 is het merk CROSSFIT ingeschreven in de Europese Unie voor fitness training. Het fitness programma is bedacht in Amerika, waarbij gebruik wordt gemaakt van autobanden en zandzakken. Het concept en de naam is gelicenseerd aan vele sportscholen. Als de VES (een organisatie van zelfstandige sportscholen) met een vergelijkbare training komt onder het merk THE CROSS BOX, maakt CrossFit hiertegen bezwaar. » merken

Facebook: wereldwijd verwijderen beledigende boodschappen

De laatste jaren lijken grote social media platforms als Facebook steeds meer te worden gebonden aan regels. Maar in hoeverre zijn dit soort grote internationaal machtige instanties nog te beteugelen? Eva Glaswischnig-Piesczek zit voor de Groenen in het Oostenrijkse parlement. Op Facebook deelt iemand een artikel over het minimum inkomen voor vluchtelingen samen met haar foto. Onder de foto plaatst de persoon diverse commentaren samen met termen als: vieze volksverraadster, corrupte troela en lid van een fascistenpartij. Omdat deze ongefundeerde beschuldigingen beledigend en kwetsend zijn, verzoekt Eva Facebook dit te verwijderen. » social-media

Goedkoper design bescherming in Mexico

Veel bedrijven gebruiken het verdrag van Madrid om voor hun merken goedkoop internationaal bescherming te claimen. Er is echter ook een vergelijkbaar verdrag om het design van producten te claimen. Bescherming van een model kan alleen als dit nieuw is. Om die reden heeft stapsgewijze bescherming geen zin. » modellenrecht

Fundr beperkte claim handelsnaamrecht

Veel bedrijven denken dat gebruik van een handelsnaam of domeinnaam voldoende is om een brede claim te leggen op het gebruik van die naam. Daarmee rekent menig bedrijf zich onterecht rijk. Sinds 2016 gebruikt Funding Innovation (later Funder BV) de naam FUNDR als handelsnaam en domeinnaam. Het bedrijf geeft management advies over financieringsmixen en subsidies.  » handelsnamen

BMW stopt DMW Riksja

Al bijna 100 jaar maakt BMW motorfietsen (1923) en auto’s (1928). Het bedrijf heeft wereldwijd haar merkrechten vastgelegd. In India gaan deze rechten terug tot 1956. Als in 2013 Balajee Automobile e-riksja’s gaat verkopen onder het merk DMW, maakt BMW daartegen bezwaar. » merken
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus