Merkennieuws

Gratis eBook IE-in Bedrijf deel 2

Dit najaar is deel 2 gelanceerd van de eBook serie IE-in Bedrijf, waaraan wij als co-auteur zijn verbonden. De serie volgt de levenscyclus van een bedrijf (van start tot overname). De bescherming van ideeën staat in dit deel centraal. Hoe ontstaan ideeën en wat is wel/niet te claimen? De werkgids is gemaakt voor niet IE-juristen en ondernemers binnen het MKB die actief zijn op het gebied van productontwikkeling en innovatie. » overige-algemeen

Europees merkenbureau en kapers - EUIPO.NL en EUIPO.LEGAL

Het Europese merkenbureau (OHIM) zal vanaf 23 maart een naamswijziging doorvoeren en verder gaan onder de naam EUIPO. Gezien de vele spookfacturen waarmee merkhouders worden geconfronteerd, is het belangrijk dat de meest logische domeinnamen niet in het bezit komen van 'boefjes´. Om die reden heeft het OHIM de afgelopen maanden de volgende domeinnamen vastgelegd: EUIPO.EU, EUIPO.ORG, EUIPO.NET en EUIPO.ES. » internet-online-branding

Een goede naam krijgen en behouden – de Ontmoeting

Is iedere bedrijfsnaam uniek? Nee, een check online (via Google) en in het register van de KvK toont aan dat veel bedrijven dezelfde naam gebruiken. Zolang er totaal andere diensten aangeboden worden onder die naam, hoeft dit geen probleem te zijn. Echter in het naamgevingsproces neemt niet iedereen de regels even nauw. Vooral als het gaat om een gebruikelijk woord. Vaak denkt men (onterecht) dat het feit dat een bedrijf in een andere stad is gevestigd, voldoende is om problemen te voorkomen. Er zijn al zoveel bedrijven met die generieke naam, dan kan mijn bedrijf er nog wel bij, zeker als ik hiervoor een totaal ander logo gebruik. Echter zo werkt het juridisch gezien (vaak) niet. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » handelsnamen

Dentsu campagne Web Private Watch- plagiaat of teveel geďnspireerd?

In Nederland zijn de ADCN lampen en de Cannes Lions belangrijk als graadmeter voor de creativiteit van een reclamebureau. Echter, vaak blijkt er een opvallende gelijkenis te zijn tussen het winnende werk en eerdere campagnes (zie o.a. Joe la Pompe/Adformatie). Dit probleem beperkt zich niet tot Nederland. Zo lag begin dit jaar de Maleisische tak van Dentsu hevig onder vuur toen bleek dat meerdere award winnende campagnes toch wel erg veel overeenkomsten vertoonden met het werk van anderen » reclamerecht

Recht op protestsite - THESTYLEOUTLETS.NL

Niet ieder initiatief wordt even warm ontvangen. Personen die tegen een voorgenomen besluit zijn, willen graag hun ongenoegen delen via het internet met anderen. Mag je daarbij ook de naam en het merk van de wederpartij gebruiken? Deze vraag gaat spelen bij de aankondiging van de opening van een grote outlet store in Halfweg. Een verontruste consument lanceert een website met een overzicht van de voor en tegens onder de (dan nog vrij beschikbare) domeinnaam die identiek is aan het merk van het bedrijf, TheStyleOutlets.NL. Mag en kan dit nu wel of niet? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » internet-online-branding
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus