Merkennieuws

Abcor wederom in de WTR1000

Ieder jaar zijn er weer vele rankings van merkenbureaus. Belangrijk voor ons als kantoor, zeker als het gaat om een onafhankelijke beoordeling door onze klanten. De meest toonaangevende ranking hierbij is de WTR1000. De WTR1000 (World Trademark Review 2022) geeft per land de meest toonaangevende bedrijven op het gebied van het merkenrecht. Ook dit jaar wordt Abcor weer aanbevolen in deze lijst in de Benelux. » overige-algemeen

Geen merk meer: ik wil van mijn auto af

Dealerdirect Global exploiteert de website <ikwilvanmijnautoaf.nl>. WijKopenAutos is een concurrent. Op de website staat: ‘Ik wil van mijn auto af’. Partijen zijn het erover eens dat ‘ik wil van mijn auto af’ geen onderscheidend vermogen heeft voor de verkoop van auto’s. Eiser stelt echter dat door intensief gebruik IK WIL VAN MIJN AUTO AF een geldig merk is geworden (is ingeburgerd). » merken

Nieuwe merkenadviseurs bij Abcor

Zoeloe van der Linden (boven) en Louis Keijzer (onder) zijn het team bij Abcor komen versterken. Na haar rechtenstudie heeft Zoeloe eerst zes jaar gewerkt voor Novagraaf. Binnen Abcor zal Zoeloe zich als Europees Merkengemachtigde en BMM Erkend Merkengemachtigde richten op het groot-MKB en de Internationale klanten. Louis is na zijn rechtenstudie (afgerond met een onderzoek naar de beschermbaarheid van grafische gebruiksinterfaces) van start gegaan als paralegal bij Abcor. » overige-algemeen

Goedkoper designbescherming in China

Veel bedrijven claimen buitenlandse merkbescherming via de route van de Internationale Registratie. Voor modelbescherming is er een vergelijkbare route, het Internationale model (verdrag van Den Haag). Er is wel een groot verschil met merken, de aanvraag kan alleen worden gedaan als een model nieuw is (dus niet na een paar jaar). Recent is China toegetreden tot dit verdrag. » modellenrecht

Insta Gram online coffeeshop

Conflicten over domeinnamen kunnen vaak opgelost worden via een simpele administratieve (UDRP) procedure. Vaak gaat het dan om een domeinnaam, waarin het merk van een ander voorkomt. Sommige bedrijven vertrouwen erop dat gebruik van een merk (ook dan) voldoende bescherming geeft. Ze vergeten vaak tijdig merkbescherming aan te vragen. Dat kan nadelige gevolgen hebben. » internet-online-branding
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

Puma is één van de grotere sport- en lifestylemerken ter wereld. Zij houdt zich bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en verkopen van (sport)schoenen, (sport)kleding en accessoires. In 1960 heeft Puma een internationale merkregistratie gedaan van het logo dat zij in 1958 heeft ontworpen: de formstrip. Nadien heeft Puma ca 90 formstrip-merken geregistreerd met gelding in de Benelux of de Europese Unie. Puma stelt dat het hier gaat om een seriemerk. Monshoe is een groothandel in damesschoenen en aanverwante producten. Het bedrijf ontwerpt en ontwikkelt Monshoe schoenen die zij grotendeels zelf verhandelt. Monshoe verkoopt haar damesschoenen onder de merken Shoecolate en Pearlz. De schoen Shoecolate wordt aangeboden in diverse kleurstellingen. Puma stelt dat Monshoe inbreuk maakt op haar bekende formstripmerk. Monshoe weerspreekt dit en stelt dat de versiering die zij aanbrengt op de sneakers niet is bedoeld als merkaanduiding en door het publiek overwegend ook niet zo wordt opgevat. En voor zover het publiek in de versiering wel een merkaanduiding ziet, wordt niet gedacht aan Puma. De Formstrip logo is geen bekend merk in de zin van het BVIE en de UMVo, aldus Monshoe. Verwarringsgevaar doet zich niet voor omdat het teken bij het publiek niet of nauwelijks de associatie met Puma oproept. Wie heeft er gelijk, is dit decoratief gebruik of aanhaken bij een bekend merk?