Merkennieuws

MEXX een jongensnaam?

Mexx International heeft in 2017 alle intellectuele eigendomsrechten gekocht van het oude lifestyle merk Mexx. Hiermee wordt zij houder van veel MEXX merken voor kleding en beddengoed. Een licentienemer heeft het merk voor beddengoed gebruikt tot 2015.Globa Sleep heeft de boedel en activa overgenomen van een ander bedrijf, het failliete Mexx Bedding. Via de Facebook- en LinkedIn accounts van het oude bedrijf en de website <mexxbedding.nl>, biedt Globa Sleep boxspringbedden en matrassen aan. Na de sommatie van Mexx International om hiermee te stoppen, verklaart Globa Sleep dat de handelsnaam en domeinnaam worden gewijzigd. Na een paar maanden is er online nog van alles te vinden, vandaar dat er een rechtszaak volgt. » merken

ASN en de gekwetste stropdasdrager

Als consumenten zich storen aan een reclame, dan kunnen ze bijzonder gemakkelijk en kosteloos een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Gelukkig worden klachten eerst beoordeeld door de voorzitter, zodat de meest onzinnige klachten direct worden afgewezen.De nieuwe ASN commercial “Gewoontedier” heeft veel lof gekregen. De commercial bespreekt bankzaken vanuit een totaal ander perspectief en is gewoon briljant mooi gemaakt. Gewoontedier doet al jaren zijn bankzaken bij ‘dezelfde stropdas’. Als hij ontdekt dat ‘stropdas’ geld verdient aan zaken die slecht zijn voor de natuur en dieren, stapt hij over naar de ASN. » reclamerecht

Mediawebshop.nl – rechter of UDRP?

Domeinnamen worden geregistreerd op basis van: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Hierdoor ontstond er een nieuw fenomeen: domeinnaamkaping. Snel domeinnamen vastleggen met namen van bekende mensen of bekende merken met als doel om die dan voor veel geld te verkopen. Om hier een halt aan toe te roepen, werd de UDRP bedacht, een snelle en goedkope procedure om een domeinnaam op te eisen. De UDRP is nog steeds erg populair, maar soms niet de beste route in een conflict, zoals weer bleek bij de kwestie rond <mediawebshop.nl>. » internet-online-branding

Toch winst voor Bayern München

In tegenstelling tot de wedstrijd in de Champions League, kwam Bayern München dit jaar wel als winnaar uit de strijd rond haar logo. In 2002 is het logo FC BAYERN MUNCHEN in zwart-wit geregistreerd in de EU als beeldmerk voor vrijwel alle waren en diensten. Slim, want op die manier kan het logo te gelde worden gemaakt. Sponsors (waaronder een bierfabrikant) brengen producten op de markt met het logo om zo mee te liften op de populariteit van de ploeg. Het logo bestaat uit de naam met in het midden het patroon van de Beierse vlag. Als een Beierse brouwerij met een vergelijkbaar logo komt, maakt de voetbalclub hiertegen bezwaar. » merken

Opdracht tekening Sinterklaas en rechten

Voor TeleacNOT maakt een illustratrice een silhouet tekening van een Sinterklaas te paard zonder staf met een relaxt lopend paard. Een aantal jaren later komt deze afbeelding (al dan niet gespiegeld) terug op inpakpapier (naast andere tekeningen). Het inpakpapier is online te koop bij geschenkpapieroutlet.nl. Het bedrijf claimt ook de copyrights op dit ontwerp. Omdat de afbeelding zonder toestemming is overgenomen en vanwege de copyrightclaim, is dit een inbreuk op de auteursrechten en persoonlijkheidsrechten van de oorspronkelijke maker. De schade wordt begroot op € 5.000,- . Voor zover een simpele/duidelijke zaak. » auteursrecht
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus