Boer zoekt betere vrouw mag niet

Op 7 februari is de nieuwe theaterkomedie van de Toupe van Joep in première gegaan. Ruim een week voor de première wordt duidelijk dat Blue Circle, de producent van Boer Zoekt Vrouw, niet gelukkig is met deze titel. Om aanhakend en onrechtmatig gebruik tegen te gaan, heeft het bedrijf de titel van het programma als merk laten vastleggen.

De parodie exceptie kennen we in het auteursrecht, maar die bestaat niet in het merkenrecht. De vraag is echter of je als producent wel zo hard moet optreden bij merkgebruik en parodie. De publieke opinie kan zich ook snel tegen je keren als het echt om een parodie gaat en niet om commercieel meeliften (zie bijvoorbeeld Youp van ’t Hek en Buckler).
Om de zaak niet verder op de spits te drijven, is besloten de naam te wijzigen in ‘Boer wil betere vrouw’. Wel een flinke kostenpost, want al het promotiemateriaal, de website en de Facebookpagina moesten worden gewijzigd. Bij de theatergroep van Joep Onderdelinden zit echter geen hartzeer. Alle 68 oud-boeren van de realityshow bleven welkom bij de première.

parodie



De laatste artikelen
Appels met peren vergelijken - aanhaken bij bekend merk
VidaGra lustopwekkend of misselijkmakend - kielzogvaren bij bekend merk
De mannelijkheid van Jan Kooijman - klagen bij de Reclame Code Commissie
Loods5 een kringloopwinkel?
Testarossa vogelvrij? Normaal gebruik van een merk - bekend merk
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus