DISMALAND vs Disney

Sommige kunstenaars gebruiken merken om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen. Voor de merkhouder is dat vaak naar. Het merk wordt dikwijls gekoppeld aan onwenselijke belevingen. Bij een kwestie beroept de kunstenaar zich op de ‘vrijheid van meningsuiting’ en in veel zaken is dit voor de rechter doorslaggevend. Gezien alle media-aandacht (en online discussies) besluiten bedrijven vaak stil te zitten totdat de storm is overgewaaid.

In augustus is DISMALAND opengegaan in Engeland. Een satirisch pretpark (kunstproject), ontworpen en bedacht door de Britse graffiti kunstenaar Banksy. Aan het project werken vijftig kunstenaars mee uit zeventien landen, onder wie Jenny Holzer, Jimmy Cauty and Damien Hirst. Het tijdelijke project (ca. dertig dagen open) kon worden bezocht door maximaal vierduizend bezoekers per dag en was binnen no-time uitverkocht. Veel werken refereren naar Disney, zoals het logo (het kasteel, alleen dit keer afgebrand), de vervormde zeemeermin prinses Ariel en de gidsen die met Mickey Mouse oren opliepen. Desondanks weigert Disney commentaar te geven op het kunstproject, terwijl het bedrijf de naam heeft streng haar merkrechten te handhaven (met acties tegen de Mickey Mouse oren van EDM DJ Deadmau5). Gezien alle internationale aandacht mogelijk wel de beste strategie.

parodie



De laatste artikelen
Testarossa vogelvrij? Normaal gebruik van een merk - bekend merk
MINDFUCK - merk in strijd met openbare orde en goede zeden?
Ikea lamp niet ontleend aan proplamp - slaafse nabootsing en kennis hebben van eerder ontwerp
Steeds meer hashtag merken - ongebruikelijke merkregistraties
Mirjam de Werd en Frank Schouten nieuw bij Abcor
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus