MOB tas parodie op Louis Vuitton, parodie en merkenrecht

De rechter in New York heeft een lans gebroken voor de parodie-exceptie in het merkenrecht. My Other Bag verkoopt canvas tassen met op de voorkant de tekst ‘My Other Bag’ en op de achterzijde een tekening van een Louis Vuitton tas. De tas is een knipoog naar de bumperstickers ‘my other car…’ uit de jaren zeventig. Oude auto’s reden met zo’n sticker, suggererend dat de rijder nog een andere luxe wagen heeft, zoals een Mercedes. Een grap die menig Amerikaan kent en waar deze tas bij aansluit. Louis Vuitton kan de grap niet waarderen en start een rechtszaak.

Zij beroept zich op haar merkrechten en auteursrechten. Gebruik zou schadelijk zijn voor het imago en tot verwatering van het merk leiden. My Other Bag stelt dat dit een geoorloofde parodie is. De consument ziet direct de grap en niemand raakt verward. De rechter is het hier mee eens. “Louis Vuitton is … an active and aggressive enforcer of its trademark rights. In some cases, however, it is better to “accept the implied compliment in [a] parody” and to smile or laugh than it is to sue.” In Nederland gaat dit verweer niet op. Over de rug van de bekende merkhouder producten verkopen, is aanhaken bij diens populariteit en merkinbreuk. De parodie kan wel ingeroepen worden in het kader van vrijheid van meningsuiting, maar daar zit geen financieel belang achter.

parodie



De laatste artikelen
Auteursrecht op metalen mand - De Burly Basket Round vs Wire Basket
Model op niet zichtbare onderdelen - Samsung cartridges
Monopoly – Drinkopoly- afbreuk reputatie bekend merk
Briljante actie Ikea - Ikea tas op de catwalk?
Verbod op SPA SECRETS van Kruidvat
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus