(Ontoelaatbare) parodie van Vlaams belang op Suske en Wiske en DE WILDE WELDOENER

De start van het nieuwe jaar bracht een schokgolf teweeg in stripminnend België. Op de nieuwjaarsreceptie van de stad Gent deelde de lokale Belgische politieke partij Vlaams Belang kalenders uit met de titel “DE WILDE WELDOENER”. De omslag van de kalender is een nagetekende kaft van het album uit 1961. Als de zaak in Nederland had gespeeld, was dit naar mijn mening niet toelaatbaar geweest. Parodie is natuurlijk bijzonder leuk, maar je moet je wel aan de regels houden.

 Op de nagetekende kalender kijken Suske en Wiske verschikt omhoog naar burgemeester Daniël Termont, die vanuit de helikopter geld in het rond strooit. In de achtergrond proberen gesluierde en gekleurde mensen het geld te vangen.

De burgemeester wordt op de hak genomen omdat hij volgens de politieke partij “op kosten van de Gentse belastingbetaler de Wilde Weldoener speelt vooral voor niet-Gentenaren”. Willy Vandersteen zal zich wel in zijn graf omdraaien, want in zijn testament heeft hij nog laten opnemen dat de stripfiguren niet voor politieke doeleinden gebruikt mogen worden.
De erven en de uitgeverij zijn dan ook niet blij met deze uitgave en de associatie met het Vlaams Belang die gesuggereerd wordt. De Uitgeverij overweegt daarom of ze juridische stappen gaat ondernemen.
Als de zaak in Nederland had gespeeld, was deze uiting naar mijn mening niet toelaatbaar geweest. Doel van een parodie is om op een overdreven (en daardoor humoristisch) manier het origineel op de hak te nemen. Maar een parodie mag niet onnodig kwetsend zijn, en afbreuk doen aan het origineel en de reputatie van de maker.
Naar mijn mening wordt hier aan de eerste eis niet voldaan, de strip wordt namelijk niet geparodieerd. Het is voor mij  totaal onduidelijk waarom hier specifiek gekozen is voor de strip Suske en Wiske. De achterliggende gedacht (Suske en Wiske hebben namelijk niets te maken met politiek) is mij dan ook geheel vreemd.
Het lijkt er meer op dat het Vlaams Belang probeert mee te liften op de bekendheid van de strip en de stripfiguren. Meeliften om op die manier (en lekker goedkoop) haar boodschap te verspreiden onder het publiek. Echter daarvoor is in Nederland de parodie-exceptie niet geschapen.
En over de laatste eis, geen afbreuk doen aan de reputatie van de maker, zullen we het maar niet hebben. Ik heb zelfden in mijn leven, zo'n slechte tekening gezien. Als je een parodie maakt, doe het dan in ieder geval goed en met enig vakmanschap en laat niet je neefje of de achterbuurman van driehoog een tekening maken. Dit slaat werkelijk helemaal nergens op. Benieuwd hoe dit in België af gaat lopen.

 

parodie



De laatste artikelen
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Run on Nitro
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?