Merkennieuws

Oranjesatire of majesteitsschennis; vrijheid van meningsuiting of belediging van de Koningin.

Het filmpje van Lucky-TV over het vermeende bezoek van onze koningin en Willem-Alexander aan Papoea Nieuw Guinea heeft voor de nodige ophef gezorgd. Satire rond het Koningshuis is al eeuwenoud, maar waar ligt de grens tussen toelaatbare satire en majesteitsschennis?   » parodie

Bekende Nederlanders vogelvrij? Ron Boshard als Mladic, satire of aantasting goede naam

Bekende Nederlanders zorgen altijd weer voor leuke en smaakmakende uitspraken. In de column van de VARA Gids wordt Ron Boszhard afgebeeld als generaal Ratko Mladic. Naast de foto staat een citaat, zodat het lijkt dat Ron heeft meegewerkt aan deze fotoshoot. Ron Boszhard eist rectificatie en schadevergoeding, de VARA wil van geen kant wijken, want het is toch voor iedereen duidelijk dat het hier om satire gaat. Hoge bomen vangen veel wind, maar hoeveel wind is nog acceptabel? » parodie

(Ontoelaatbare) parodie van Vlaams belang op Suske en Wiske en DE WILDE WELDOENER

De start van het nieuwe jaar bracht een schokgolf teweeg in stripminnend België. Op de nieuwjaarsreceptie van de stad Gent deelde de lokale Belgische politieke partij Vlaams Belang kalenders uit met de titel “DE WILDE WELDOENER”. De omslag van de kalender is een nagetekende kaft van het album uit 1961. Als de zaak in Nederland had gespeeld, was dit naar mijn mening niet toelaatbaar geweest. Parodie is natuurlijk bijzonder leuk, maar je moet je wel aan de regels houden. » parodie

Lesbische Barbie kalender zorgt voor juridische rel met Matell- parodie exceptie mogelijk Art 18 AW?

Barbie is al jaren een kassucces voor Matell. Barbie bezit dan nog altijd de 97ste plaats van de top 100 meest belangrijke merken wereldwijd (in geldwaarde). Een imago dat dus zorgvuldig gekoesterd moet worden. Maar als bedrijf heb je niet alles in de hand, zeker niet als kunstenaars met het zo zorgvuldig gekoesterde imago aan de haal gaan. » parodie

Warner Bross start actie tegen HARRY POPPER condooms, parodie of keihard meeliften op de populariteit van een ander.

HARRY POTTER staat inmiddels voor geld, heel veel geld. De waarde van het merk HARRY POTTER wordt momenteel geschat op zo’n 25 biljoen dollar en het merk wordt op vele manieren in licentie verder uitgerold. Grote populariteit leidt vaak tot de nodige parodieën. Zo heeft Harry dan ook al de nodige familie en dingen meegemaakt zoals: Tanja Grotter en de magische Contrabas (Nederland), Barry Trotter and the Shameless Parody (Engeland) en nu naar het blijkt ook een eigen condoom; HARRY POPPER. » parodie
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?