Merkennieuws

Apple kan parodie niet waarderen- iPod verbiedt eiPOTT eierdop

Apple staat al jaren volop in de aandacht, niet alleen vanwege de bijzondere producten die ze maakt maar ook vanwege de bijzondere vormgeving. Hoog tijd voor een stukje parodie dacht het Duitse designbedrijf Koziol. Sinds 2009 verhandelt zij dan ook een opmerkelijke eierdop. Een plat rechthoekig schaaltje (in zes kleuren leverbaar) met op de plek waar normaal het draaiknopje zit nu een kuiltje is om het eitje in te doen. Het zout (kan je op het beeldschermpje doen. Niet alleen het schaaltje is een knipoog naar Apple, ook uit de naam eiPOTT blijkt dat we hier te maken hebben met een leuke parodie. Echter daar dacht men bij Apple anders over, dus volgde er een procedure. » parodie

Pijnlijke parodie op bekend merk toch toelaatbaar

Davidoff (bekend van zijn sigaretten) heeft, als één van de grote sponsors van het Zwitserse ATP Indoor tennistoernooi, recentelijk een pijnlijk verlies moeten incasseren. De relatie sport en roken ligt niet alleen in Nederland bijzonder gevoelig. De tegenstanders van de tabaksindustrie hadden daarom een alternatieve website gelanceerd om aan te geven dat sport en roken niet samen gaan. Als klap op de vuurpijl was ook het logo toepasselijk verbouwd tot DAVIDEATH.  » parodie

Een lijntje voor Nijntje

Vanwege het brave en kindvriendelijke karakter is Nijntje van Dick Bruna wel vaker op de hak genomen. Mercis treedt daar vaak succesvol tegen op. Zo haakte de Sire campagne in 2002 (tegen het onbeschofte gedrag van mensen) aan bij de stijl van Bruna’s Nijntje. Sire trok na bewaar de campagne in. In de tussentijd is in de auteurswet een nieuwe bepaling opgenomen, de parodie-exceptie. » parodie

Parodie op politielogo toegestaan

Grapjes maken over de politie kan je duur komen te staan. Een 16-jarig meisje ging in januari van dit jaar nog op de bon omdat ze op haar jas de afbeelding droeg van een mannetje dat op het logo van de politie plast. Inbreuk op merk- en auteursrecht. De politie voelde zich beledigd en nam de jas in beslag. » parodie
pagina 3
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?