Merkennieuws

(Nep)medicijnen kopen via het Internet

Online is van alles te koop. Van Louis Vuitton tasjes tot medicijnen. De prijzen zijn dusdanig dat het wel heel aantrekkelijk wordt om dit te kopen. Echter, het merendeel is nep. Natuurlijk jammer bij schoenen die waardeloos lopen, maar levensbedreigend bij medicijnen. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » pharma

Beschrijvend gebruik INN stem in merken, Gadovist vs Gadogita

Over het gebruik van INN stems (de stofnaam van een medicijn) in merken is veel te doen.  De WHO (World Health Organization) heeft in 2011 een memo verspreid over het gebruik hiervan. Het is wenselijk dat fabrikanten hun merken niet afleiden van INNs en dat een INN stem niet wordt gebruikt in merken. Omdat het hier om een aanbeveling ging, is dit in veel landen niet opgenomen in de wetgeving. » pharma

AustraliŽ nuanceert het gebruik van INN stems in merknamen.

De Australische merkenautoriteiten weigerden het merk ZELCIVOL van Boehringer Ingelheim in klasse 5 voor farmaceutische preparaten omdat de merknaam de INN stem OL bevat (section 43 van de Merkenwet 1995). Een merknaam mag volgens deze wet geweigerd worden als deze bestaat uit een INN stem en dit voor verwarring of misleiding zorgt met de aangevraagde warenomschrijving. Boehringer tekent bezwaar aan en wordt in het gelijk gesteld. De uitspraak geeft duidelijke handvaten hoe met INN stems in merken omgegaan moeten worden. » pharma

Merken- en gezondheidsautoriteiten meer op een lijn

Het Australische merkenbureau mag farmaceutische, veterinaire of pesticide merknamen uit klasse 5 weigeren die mede bestaan uit een INN stem in het geval dat deze misleidend zijn of verwarring veroorzaken. Is dit een goede ontwikkeling of moet deze beoordeling alleen aan de gezondheidsautoriteiten worden overgelaten? » pharma

QR-code hulpmiddel maar geen oplossing voor bestrijding namaakmedicijnen

Snel geld verdienen wil iedereen wel. Over het algemeen moet je hiervoor hard werken of geluk hebben in de loterij. Ben je creatief dan kan een uitvinding tot succes leiden. Er zijn dan altijd anderen die graag willen aanhaken aan dit succes en dit gebeurt dan niet altijd eerlijk. Het product wordt nagemaakt en het merk van de ander wordt er opgezet. We kennen allemaal de op grote schaal nagemaakte kleding (Adidas), schoenen (Convers), tassen (Louis Vuiton), parfums (Chanel), toiletartikelen (Gilette) etc. Door de opkomst van het electronische dataverkeer is het bestrijden van de nepartikelen een lastige strijd geworden.  » pharma
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser Renť Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus