Beschrijvend gebruik INN stem in merken, Gadovist vs Gadogita

Over het gebruik van INN stems (de stofnaam van een medicijn) in merken is veel te doen.  De WHO (World Health Organization) heeft in 2011 een memo verspreid over het gebruik hiervan. Het is wenselijk dat fabrikanten hun merken niet afleiden van INNs en dat een INN stem niet wordt gebruikt in merken. Omdat het hier om een aanbeveling ging, is dit in veel landen niet opgenomen in de wetgeving.

De melding van de WHO is een aanbeveling en is in veel landen niet opgenomen in de wetgeving. Gevolg hiervan is, dat fabrikanten de grenzen opzoeken. Merken zijn vaak een INN (of een variatie hiervan) in combinatie met een ander woord dat verwijst naar bijvoorbeeld de toediening. Vraag is wel hoever die bescherming gaat bij dergelijke merken.

Bayer heeft het merk Gadovist geregistreerd voor radiologische contrastmiddelen. Als Agfa Healthcare Imaging Agents het merk GadoGita aanvraagt voor (inderdaad) radiologische contrastmiddelen, stelt Bayer oppositie in. Het begin van beide merken ‘GADO’ verwijst naar ‘gadolinium’, de chemische oplossing die wordt gebruikt in contrastmiddelen. Het beleid is dat gebruikelijke stems beschrijvend zijn, waardoor veel vergelijkbare merken naast elkaar bestaan.

Dit keer oordelen de Zwitserse autoriteiten anders. Veel contrastmiddelen op basis van gadolinium worden verkocht onder andere merken (dus zonder het element GADO). Het staat daarom niet vast dat GADO beschrijvend is voor ‘gadolinium’. Gevolg: de merken zijn overeenstemmend en de oppositie wordt toegewezen.

Of dit de nieuwe standaard wordt, is maar de vraag. Bij beschrijvendheid van een merk gaat het namelijk niet alleen om het huidige gebruik, maar ook of een naam (of afkorting) mogelijk in de toekomst hiervoor gaat worden gebruikt. De uitspraak lijkt dan ook een beetje te kort door de bocht.

pharma



De laatste artikelen
Appels met peren vergelijken - aanhaken bij bekend merk
VidaGra lustopwekkend of misselijkmakend - kielzogvaren bij bekend merk
De mannelijkheid van Jan Kooijman - klagen bij de Reclame Code Commissie
Loods5 een kringloopwinkel?
Testarossa vogelvrij? Normaal gebruik van een merk - bekend merk
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus