Merkennieuws

Suitsupply – in strijd met goede smaak?

In de nieuwe billboard campagne van Suitsupply zien we een man in pak die zijn hand legt op de borst van een andere man en in de andere uiting twee zoenende mannen. De reacties die de campagne oproept, doet denken aan de wereldberoemde reclame campagnes van Benetton met Oliviero Toscani. Op haar website geeft Suitsupply een statement die dit onderstreept. 'The Suitsupply spring ad campaign celebrates individuality and love. At Suitsupply, everyone can find their perfect fit, in clothing and in life, and we mean everyone. This is true to our brand and our culture. We are proud of who and what we stand stand for.´ Het zal mij niet verbazen als deze campagne wereldwijde de nodige prijzen binnensleept. » reclamerecht

Picnic lachende derde bij Max verstappen parodie?

Picnic heeft zich in Nederland in een keer op de kaart gezet met de parodie op de Jumbo commercial met Max Verstappen. Zoals gehoopt en gewenst, ging de campagne viraal. Dat daarmee inbreuk werd gemaakt op de portretrechten van Max werd op de koop toegenomen. Een normale campagne om een vergelijkbare naamsbekendheid te krijgen, kost een veelvoud. Omdat Max een verzilverbare populariteit heeft, volgde een rechtszaak waarbij hij 450.00 euro eiste. » reclamerecht

Meeliften op WK voetbal - aanhakende reclame en ambush marketing

Mag je als bedrijf inhaken op het WK? Ja in principe wel, zolang dit niet in strijd is met een wettelijke regeling en er geen inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden. Maar, gezien de grote financiële belangen doet de FIFA er natuurlijk alles aan om de goodwill van het WK exclusief te houden voor haar sponsors. Daarom heeft de FIFA weer ontzettend veel nieuwe merken (o.a. RUSSIA 2018) en modellen geregistreerd. Gebruik die niet ook geen variaties hierop en biedt geen tickets aan » reclamerecht

Jezus en Maria mogen blijven - campagne in strijd met openbare zeden?

Reclame is een grondrecht dat valt onder de vrijheid van meningsuiting. Echter mag een staat dit recht beperken als de reclame mogelijk kwetsend is voor bepaalde geloofsgroepen? Die vraag speelt bij de campagne van het Letse kledingbedrijf Sekmadienis. Op de affiches staat een afbeelding van een man met de tekst: “Jezus, wat een broek!” , op de ander een vrouw met een kralenketting en de tekst “Maria, wat een jurk!” en op de laatste Jezus en Maria samen met de tekst: “Jezus Maria, wat draag je!”. (Foto’s: Robert Kalinkin) » reclamerecht

Radio 538- suggestieve reclame in strijd met de goede smaak en het fatsoen (art. 2 NRC)

Radio 538 heeft een naam hoog te houden voor wat betreft grens opzoekende campagnes. Iedere zomercampagne levert eigenlijk wel klachten op bij de Reclame Code Commissie (RCC). Opvallend is wel dat Nederland steeds preutser lijkt te worden. (Denk bijvoorbeeld aan de toelaatbare campagne Shameless van Suitsupply uit 2010, de koffie drinkende dame op het aanrecht.) In de nieuwe 538-campagne zien we een vrouw gekleed in een topje, de benen wijd met voor haar een ventilator. Voor haar kruis ligt op de bank een kat. Volgens de klager roept de hitsige vrouw een associatie op met porno. Omdat de poster te zien is bij bushaltes, is dit in strijd met de goede smaak en het fatsoen (art. 2 NRC). » reclamerecht
pagina>0): ?> « Vorige
pagina 1
total > $this->pagina): ?> Volgende »
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus