Afgedankte ezels en tere kinderzieltjes

Op TV zijn de meest afgrijselijke beelden te zien en in spelletjes is geweld en agressie niet ongebruikelijk. Toch zijn er vrij strenge regels om de tere kinderziel niet in aanraking te laten komen met de ruwe werkelijkheid.

Sinds 2016 zendt Donkey Sanctuary een commercial uit over het leed en de slechte leefomstandigheden van werkezels. Zo maken we kennis met ‘Monu’, een werkezel met een gebroken poot, die desondanks gewoon een zware last naar boven moet sjouwen.

Dit voorjaar wordt er een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. De kinderen van de klager waren volledig overstuur toen zij tijdens de schaatswedstrijd met de gruwelijke beelden werden geconfronteerd. Hier is sprake van emotionele chantage om fondsen te werven. De commercial is in strijd met de goede smaak (art 2 NRC) als jonge kinderen dit zien.

Het College is het hier uiteindelijk mee eens. De beelden zijn dusdanig intens en schokkend dat deze niet geschikt zijn voor kinderen. De commercial mag niet meer voor 20.00 uur worden uitgezonden. (Bron beeld: Donkey sanctuary TV spot YouTube.)

reclamerecht



De laatste artikelen
EasyGroup slaat de plank mis
Bedrijfsleven vogelvrij bij mogelijke Brexit?
Verbod naamswijziging naar TOM
Nieuwe merkenassistent bij Abcor
Misleidende reclame Lidl, claim baseren op eigen persbericht
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus