Het succes en de populariteit van Ambush marketing – de gouden inhaakmedailles 2010

‘Ambush marketing wordt ook wel ‘sluiksponsoring’  genoemd. Ambush marketing’ komt veel voor bij grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen of het WK-voetbal. Het gaat om bedrijven die geen sponsor zijn van het evenement, maar via marketing- en communicatiecampagnes suggereren dit wel te zijn. In feite probeert de organisatie bij de consument de suggestie op te roepen dat het bedrijf wel verbonden (geassocieerd) is met de sportorganisatie en dus een officiële sponsor is. Op deze wijze kan de organisatie die aan ambush marketing doet meeliften op de populariteit en de bekendheid van het evenement.

Ambush marketing is populair in Nederland, zelfs zo populair dat nu de gouden inhaker (beste ) campagnes die inhaken op actuele evenementen, bijna geheel bepaald wordt door ambush activiteiten, met als koploper en grote winnaar Bavaria. Ambush is populair, maar blijft wel gevaarlijk, omdat vaak grote activiteiten en evenementen de goodwill proberen te beschermen door voor de namen en logo’s merkbescherming aan te vragen. Het blijft dus laveren tussen de mazen va het wet door, maar als dit goed gaat, dan is de impact dan ook enorm.

De gouden inhakers  op het WK voetbal en de Olympische spelen 2010 zijn gewonnen door:

 

 

-          Dutch Dress actie van Bavaria (zoals te verwachten was)

-          Oranje bedankt (inktvis Paul als gefrituurde ringetjes)

-          FIFA DIRK (de inhaker van  Dirk  op de arrestatie van de dames van Dutch Dress door de FIFA)

-          De actie Vuvuzela noodpakket va Beter Horen (met de gratis oranje oordopjes)

-          Write the Future van Nike

reclamerecht



De laatste artikelen
Lidl logo - reputatieschade
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?