Colportage, verkopen aan deur in de toekomst aan banden met bel-niet-aan register?

Colportage, verkoop aan de deur, kan zich weer verheugen in een groeiende belangstelling mede door het succes van het bel-me-niet register (inmiddels ruim vier miljoen aanmeldingen).  Maar niet iedereen is even enthousiast over de vernieuwde  belangstelling voor verkoop aan de deur. Tijd voor een bel-niet-aan register

Colportage is een bij wet toegestane verkoopmethode die eigenlijk stamt uit de tijd van de veterverkopers. Een verkoopmethode bij wet geregeld  om de onwetende consument te beschermen tegen opdringende verkopers. Door onjuiste of ontbrekende informatie of door een agressieve benadering gaan nog  steeds vele consumenten in op een aanbod aan de deur waar ze later spijt van krijgen. Praatjes uit de oude doos? Nee, na de encyclopedie- en boekuitgevers hebben vele bedrijven (vooral zij die getroffen worden door het succes van het bel-me-niet register zoals energiebedrijven) de deurbel ontdekt en dit tot grote ergernis van die gewone consument.

De markt is dus rijp voor een bel-niet-aan register. Behoefte genoeg vanuit de markt want een steekproef toont aan dat meer dan 90% van de ondervraagden voor een  dergelijk register is, zelf als dit ten koste moet gaan van de goede doelen. Maar de lobby om dit te voorkomen is inmiddels in volle gang. Zo komen de eerste tegen argumenten als “hoe ga je bewijzen dat er iemand langs de deur komt om te verkopen”, argumenten die niets te maken hebben met de bescherming van de consument – maar goede drogredenen zijn om de handel te blijven helpen.

De consumentenbond is nu een offensief gestart om de colportagewet aan te laten scherpen met het voorstel de bedenktijd voor consumenten om terug te komen op de verkoop te verlengen van 8 naar 14 dagen. Laten we hopen dat dit een eerste stap is om thuis niet lastig gevallen te worden door opdringerige verkopers met een voet tussen de deur. Voor zij die niet kunnen wachten, rest er niets anders dan een van de vele bel-niet-aan stickers te bestellen op het internet.

reclamerecht



De laatste artikelen
Lidl logo - reputatieschade
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?