FIFA slaat oranje babes in de boeien – Ambush marketing tijdens WK-voetbal Zuid Afrika

Bij het WK in Zuid-Afrika gaat het duidelijk om meer dan alleen een potje voetbal. De marketing en sponsoring belangen van de FIFA voeren zelfs af en toe de boventoon. Bavaria, bekend om zijn aanhakende acties bij voetbal evenementen, heeft dit keer de grenzen van het toelaatbare opgezocht met de 30 in oranje gekleurde babes. Tijdens de oefenwedstrijd Nederland-Hongarije mocht Heineken zich al gaan verbijten, dit keer wilde de FIFA niet met zich laten sollen.

De FIFA heeft aangekondigd haar leger juristen te zetten op de laatste ambush actie van Bavaria. Zoals iedereen weet , worden er gratis oranje jurkjes weggegeven bij een hoeveelheid bier. Op deze jurkjes staat werkelijk nergens een merk of een verwijzing naar BAVARIA. Echter door een briljante marketingstrategie weet inmiddels een groot deel van Nederland wel dat de jurkjes van BAVARIA zijn.

Bij de wedstrijd Nederland – Denemarken gaven de dames weer acte de presence. Aanleiding voor de FIFA om keihard in te grijpen. De vrouwen werden na de wedstrijd enige uren vastgehouden op het kantoor van de FIFA (waarbij de dames tevens te verstaan werd gegeven dat men ze mogelijk vast wilde laten zetten). Dat dus allemaal om het dragen van een oranje jurkje zonder enige merkteken. De FIFA komt nu zelfs met de verklaring dat zij “onze advocaten vragen om uit te zoeken of deze actie valt onder verkapte marketing”. Peer Swinkels, directeur van Bavaria, vindt deze reactie van de FIFA „onbegrijpelijk en belachelijk” en hij heeft daar wel een punt als er geen enkel merk of herkomstaanduiding te vinden is op de jurkjes.

Vier jaar geleden ging Bavaria te ver met de oranje lederhosen. Er volgde zelfs een stadionverbod voor de populaire outfit zodat sommige mensen bij binnenkomst dit kledingstuk achterwege moesten laten. De actie werd gezien als ambush/ aanhakende reclame / het ongerechtvaardigd voordeel trekken ten kosten van hoofdsponsor HEINEKEN. Is die situatie nu hiermee te vergelijken. Naar mijn mening helaas wel. Reden, de jurkjes hebben namelijk wel een herkomstaanduiding, het logo van BAVARIA staat er in goud op. Was dit niet zo geweest dan was de situatie nu heel anders geweest. Laten we hopen dat de volgende keer het spel nog beter gespeeld wordt.

De FIFA laat tijdens deze WK duidelijk niet met zich sollen en laat daarom ook twee meisjes arresteren. De zaak wordt na een paar dagen geschikt, maar de FIFA had wel een stevige troef in handen. Ook al staat de naam BAVARIA niet op de jurkjes, dan nog kunnen de jurkjes een reclame boodschap dragen als er een herkomstaanduiding op zit. Helaas stond dus op deze jurkjes het logo van BAVARIA in goud. Naar mijn mening ontzettend jammer, want de grap was, dat door alle hype de jurkjes gewoon zonder logo wel de associatie hadden opgeroepen met Bavaria, maar dat zonder een merk er toch moeilijk gesproken kan worden van reclame voor het biermerk. Daarom alsnog gelijkspel met de hoop dat de volgende zet van Bavaria nog briljanter wordt.

reclamerecht



De laatste artikelen
Lidl logo - reputatieschade
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?