Foto eigen personeel in bedrijfsreclame

Als iemand wordt gefotografeerd, dan kan die bezwaar maken tegen de publicatie van die foto als de persoon daarvoor een redelijk belang heeft. Bij BN’ers is dat vaak een financieel belang. Bij gewone mensen/personeel gaat het vaak om het recht op privacy, bescherming van de eer en goede naam.

 

In 2017 laat een werkneemster van meubelhallen Kolham zich fotograferen voor de reclamebrochure van het bedrijf. Nog geen jaar later gaat zij werken bij de concurrent. Als Kolham in 2019 opnieuw één van de foto’s gebruikt in een folder, maakt de ex-werkneemster daartegen bezwaar. Zij beroept zich op haar portretrecht en wenst 5.000 euro schadevergoeding te krijgen voor de ongewenste publicatie (ze wil niet langer geassocieerd worden met de producten van de vorige werkgever).


De rechter is het met haar eens. Omdat de werkneemster toestemming heeft gegeven voor de fotoshoot, heeft zij in principe afstand gedaan van haar portretrecht. Maar die toestemming is beperkt tot gebruik in reclamefolders tijdens het dienstverband, omdat er geen harde afspraken zijn gemaakt in het verleden.

Omdat de werkneemster is gaan werken voor de concurrent, had het bedrijf eerst moeten checken of de foto’s nog steeds gebruikt mochten worden. Dat is niet gedaan, dus het beroep op haar portretrecht is terecht. Echter, de schadevergoeding wordt bijgesteld naar € 500,-. Het gaat hier om beperkt gebruik en de ex-werkneemster is niet een bekend persoon.

reclamerecht



De laatste artikelen
Lego vs Lepin: namaakbestrijding in China
Merkbescherming in Pakistan via Internationale Registratie
METCHUP- MAYOCHUP
DOC/Dairy Partners - beschrijvende handelsnamen
Levin Nyman - misleidende facturen - fraudehelpdesk
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?