Grasovka Vodka in bizonvelletje - alcohol en reclame op minderjarigen

Vanwege het strenge winterweer wordt de Grasovka Vodka tijdelijk in een zacht bizonvelletje gestoken. De Stichting Alcohol Preventie is het daar niet mee eens. Door de vacht is het niet duidelijk dat het hier om wodka van 40 procent gaat. De Fluffy verpakking is tevens specifiek gericht op minderjarigen door de ‘knuffelige uitstraling’ en het ‘hoge aaibaarheidsgehalte’. Zij dient daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).

 

De RCC is het hier niet mee eens. Het klopt dat alcoholreclame zich niet specifiek mag richten op kinderen. Knuffels en poppetjes voor minderjarigen bij alcoholische dranken zijn dan ook verboden.

Volgens de RCC is de verpakking echter geen knuffel. Het feit dat de vormgeving mogelijk minderjarigen aanspreekt, maakt dit niet anders.

Daarnaast blijkt duidelijk uit de fles dat het hier om wodka gaat en iedereen weet dat dit een sterk alcoholische drank is. De klacht wordt dan ook geheel afgewezen.

reclamerecht



De laatste artikelen
Lidl logo - reputatieschade
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?