Meeliften op WK voetbal - aanhakende reclame en ambush marketing

Mag je als bedrijf inhaken op het WK? Ja in principe wel, zolang dit niet in strijd is met een wettelijke regeling en er geen inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden. Maar, gezien de grote financiële belangen doet de FIFA er natuurlijk alles aan om de goodwill van het WK exclusief te houden voor haar sponsors. Daarom heeft de FIFA weer ontzettend veel nieuwe merken (o.a. RUSSIA 2018) en modellen geregistreerd. Gebruik die niet ook geen variaties hierop en biedt geen tickets aan

Daarnaast is er wederom een speciale tijdelijke wet geaccepteerd in Rusland om iedere vorm van aanhakende reclame in Rusland de nek om te draaien. Alleen een associatie naar het event is al een inbreuk. Als de campagne ook in Rusland te zien is, check dan een lokale advocaat of dit kan. Als de campagne alleen in Nederland te zien is, gebruik dan neutrale elementen. Zo is de kleur oranje door niemand te claimen, net zo min woorden als ‘voetballen’ of afbeeldingen van voetballende mensen. Bedenk dat de FIFA steeds agressiever handhaaft, ook op social media. Wat vroeger kon, kan mogelijk nu niet meer. (Beeld boven; Tweet M7M's na uitschakeling Nederland- gebruik neutrale beeldelementen (bron beeld twitter M&M's) en onder FIFA merken en modellen speciaal geregistreerd voor WK 2018 (bron EUIPO merken en modellenregister).

reclamerecht



De laatste artikelen
Lidl logo - reputatieschade
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?