Meeliften op WK voetbal - aanhakende reclame en ambush marketing

Mag je als bedrijf inhaken op het WK? Ja in principe wel, zolang dit niet in strijd is met een wettelijke regeling en er geen inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden. Maar, gezien de grote financiële belangen doet de FIFA er natuurlijk alles aan om de goodwill van het WK exclusief te houden voor haar sponsors. Daarom heeft de FIFA weer ontzettend veel nieuwe merken (o.a. RUSSIA 2018) en modellen geregistreerd. Gebruik die niet ook geen variaties hierop en biedt geen tickets aan

Daarnaast is er wederom een speciale tijdelijke wet geaccepteerd in Rusland om iedere vorm van aanhakende reclame in Rusland de nek om te draaien. Alleen een associatie naar het event is al een inbreuk. Als de campagne ook in Rusland te zien is, check dan een lokale advocaat of dit kan. Als de campagne alleen in Nederland te zien is, gebruik dan neutrale elementen. Zo is de kleur oranje door niemand te claimen, net zo min woorden als ‘voetballen’ of afbeeldingen van voetballende mensen. Bedenk dat de FIFA steeds agressiever handhaaft, ook op social media. Wat vroeger kon, kan mogelijk nu niet meer. (Beeld boven; Tweet M7M's na uitschakeling Nederland- gebruik neutrale beeldelementen (bron beeld twitter M&M's) en onder FIFA merken en modellen speciaal geregistreerd voor WK 2018 (bron EUIPO merken en modellenregister).

reclamerecht



De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
JOHN IS ON – ON LEMON nawerking JOHN LEMON
Goudaankoop.nl manipulatie reviews
Suitsupply – in strijd met goede smaak?
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus