Merkennieuws

Rituals te koop bij The Body Shop?

In 2015 lanceert The Body Shop in de Benelux een nieuwe huidverzorgingslijn onder het merk “SECRETS OF THE WORLD”. Er zijn 4 lijnen: RELAXING RITUAL, REVITALISING RITUAL, BLISSFULL RITUAL en FIRMING RITUAL. Rituals maakt natuurlijk tegen de lancering bezwaar. » reclamerecht

Misleidende duurzaamheidsclaims Primark

Onderzoeken tonen aan dat duurzaamheid een integraal onderdeel is geworden van de consumentenervaring. Merken die hierop inspelen, hebben een concurrentievoordeel. Om misleiding te voorkomen, kwam de ACM met de Leidraad duurzaamheidsclaims. Sinds 2023 is bij de Stichting Reclame Code de Code voor Duurzaamheidsreclame van kracht geworden. Het begrip duurzaam is niet een vast omlijnd begrip, wat in de praktijk tot problemen leidt. » reclamerecht

Misleidende reclame Nissan auto

Nissan start een reclame op YouTube voor de Nissan Qashqai met e-Power. Je ziet beelden van een rijdende auto met de tekst: “Wie zegt dat u een stekker nodig hebt om elektrisch te kunnen rijden? Nieuwe Nissan Qashqai met e-Power. Een unieke elektrische ervaring, zonder stekker.” » reclamerecht

Productaansprakelijkheid Saeco en ook Philips?

In de loop van de jaren zie je vaak dat de corebusiness van een bedrijf wijzigt. Een mooi voorbeeld hiervan is Philips. Bekend om haar lampen, televisies, audioapparatuur, koffiezetapparaten en tegenwoordig ziekenhuisapparatuur. Als besloten wordt de bedrijfsfocus te verleggen, wordt vaak het merk in licentie gegeven aan een derde om de oude producten te blijven produceren. Wie is dan aansprakelijk als er iets fout is met dit product? » reclamerecht

Duurzaamheidclaims in reclame

Steeds meer mensen maken zich zorgen over hoe de toekomstige wereld eruit zal zien. Voor consumenten zijn duurzaamheidsclaims steeds vaker een belangrijke reden om te kiezen voor een bepaald merk. Consumenten moeten daarop kunnen vertrouwen en bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid, moeten worden beschermd tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door gebruik te maken van misleidende claims. Reden voor de ACM (Autoriteit Consument & Markt) om onderzoek te doen naar misleidende claims in de kledingsector. » reclamerecht
pagina 1
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?