Merkennieuws

Diesel campagne te aanstootgevend – herdruk verboden

De nieuwe Diesel campagne heeft in Engeland de tongen los gemaakt. De posters zijn onderdeel van de campagne ‘Be stupid’- ‘Smart may have the brains, but Stupid has the balls’. Diesel bekend om haar controversiële campagnes, wilde in deze campagne een onverwacht en sterk beeld geven van de vrouwelijkheid. Op de eerste is een vrouw te zien die haar blote borsten toont voor een veiligheidscamera. Op de tweede poster fotografeert een vrouw  van haar eigen genitaliën. » reclamerecht

FIFA slaat oranje babes in de boeien – Ambush marketing tijdens WK-voetbal Zuid Afrika

Bij het WK in Zuid-Afrika gaat het duidelijk om meer dan alleen een potje voetbal. De marketing en sponsoring belangen van de FIFA voeren zelfs af en toe de boventoon. Bavaria, bekend om zijn aanhakende acties bij voetbal evenementen, heeft dit keer de grenzen van het toelaatbare opgezocht met de 30 in oranje gekleurde babes. Tijdens de oefenwedstrijd Nederland-Hongarije mocht Heineken zich al gaan verbijten, dit keer wilde de FIFA niet met zich laten sollen. » reclamerecht

Stockfotografie en portretrecht

André Rieu is één van Nederlands meest succesvolle klassieke muzikanten. Om die reden heeft hij zijn naam als woordmerk en zijn portret als beeldmerk laten vastleggen. Van dit succes wenst menigeen een graantje mee te pikken en zo verscheen najaar 2009 het verzamelblad “André Rieu, van koorknaap tot vioolidool”. » reclamerecht

TRY BUY SEE knipoog naar SEE BUY FLY

Humor en het merkenrecht gaan al jaren niet goed samen. Om aanhakende reclame campagnes tegen te gaan is het daarom verstandig om merken en slagzinnen goed te laten vastleggen. Schiphol heeft recent de kracht hiervan kunnen testen. Optitrade startte een campagne in o.a. de Quote voor haar brillen met het thema TRY BUY SEE. De hoofdprijs een gratis vliegreis. » reclamerecht

Zwitsers of Oostenrijks vlees?

In het kader van global advertising worden wel vaker campagnes doorgeplaatst. Toch schuilt daar soms een juridisch gevaar in. Zo bracht bovenstaande McDonalds uiting de tongen in beweging. De koe komt namelijk (volgens de oormerken in de oren van de koe) uit Oostenrijk. » reclamerecht
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?