Als iemand wordt gefotografeerd, dan kan die bezwaar maken tegen de publicatie van die foto als de persoon daarvoor een redelijk belang heeft. Bij BN’ers is dat vaak een financieel belang. Bij gewone mensen/personeel gaat het vaak om het recht op privacy, bescherming van de eer en goede naam. »reclamerecht
Als introductie van het nieuwe merk Picnic lanceert het bedrijf viraal een parodie op de Jumbo commercials met Max Verstappen. Bekende Nederlanders hebben een verzilverbare populariteit. Om die reden startte Max een procedure hiertegen. De rechtbank gaf Max gelijk en legde een schadevergoeding van € 150.000,- op. »reclamerecht
Niet alleen Koningsdag werd dit jaar vrij beperkt gevierd, ook het aantal aanhakende advertenties was op één hand te tellen. De vraag is alleen: wat is eigenlijk toegestaan? Een mooi voorbeeld hiervan is de door Ticketswap gesponsorde actie BALKONINGSDAG! In de campagne wordt opgeroepen om thuis het glas te heffen op onze Koning. De vier mooiste foto’s winnen een TicketSwap voucher. Het hoofd op het beeld is te herkennen als het hoofd van onze Koning. Mag dit? »reclamerecht
Humor wordt niet door iedereen even gewaardeerd. Na de rel met Jan Kooijman staat Remia weer in het spotlicht met haar BBQ-saus. Op het etiket van Black Jack Smokey BBQ saus staat klein vermeld: “For real men only” en “Real men, real meat, real sauce…Meat is for men, vegetables are for cows!” Klager vindt de tekst discrimenerd naar geslacht en nodeloos kwetsend voor vegetariërs en veganisten. De uiting is daarom aanstootgevend en in strijd met art 2 en 4 van de NRC en moet verboden worden. »reclamerecht
Vergelijkende reclame mag, sterker vergelijkende reclame is goed. Door vergelijkende reclame te maken, wordt de consument op de hoogte gebracht van een volwaardig alternatief. Dat is goed voor de marktwerking waardoor de consument goedkoper concurrerende producten kan kopen. Vergelijkende reclame wordt dan ook volop toegepast om eigen huismerkproducten te positioneren naast A-merken. Lidl maakt hier veelvuldig gebruik van (denk maar aan de reclames “ook lekker”). Echter er zijn grenzen, zo ondervond Lidl met de campagne voor Cien Cellular beauty gezicht crème. »reclamerecht
Henny Rietkerk Compra BV - domainnames, apps en website design
"Abcor heeft een geweldig team van professionals. Met verstand van zaken en dat met een marketing gevoel."
Melanie Bauer Mecy 2 bv - Gangster energy drinks
"De samenwerking met Abcor is top, dit doormiddel van een goede communicatie die er is via telefoon en/of email. Gangster energy 😄"
Martin de Waal AIRMADE air solutions - airconditioning en klimaat control apparatuur
"Abcor denkt mee met de klant en geeft vakkundig advies. Een hele prettige samenwerking !"
Alex Duindam Kwekerij Piet Vijverberg - kwekerij gespecialiseerd in Phalaenopsis en Dracaena
"Onze jarenlange partner op merken(recht) gebied is Abcor, wij kweken planten en die groeien en bloeien altijd door. "
Loes Vrij Fashion designer
"Betrokkenheid, punctualiteit en oog voor de wensen van de klant’ , je ie-zaken zijn bij Abcor in goede handen."
Enzo Knol Knol Power - vlogger- influencer
"Het fijne aan Abcor is dat ze pro-actief zijn. Ze hebben voor mij een voorstel gemaakt hoe ik het beste kan anticiperen op de situatie dat een ander mijn naam en Knolpower merk misbruikt. Dat meedenken, ook buiten de standaard kaders, vind ik super t"
Warmako
"Platform voor huisdier producten waaronder CleoCat, Dogr, District70, Geen Fields Rebel Petz"
Mark Uittenbogaart Mark your Business - reclame bureau
"Pakkende vormgeving die aansluit op de merkidentiteit. Doelgerichte wervingscampagnes. Websites en online vindbaarheid."
Christa Wouda Dio Academy
"De Dio Academy helpt als duurzame transitie vormgever in het reduceren van de CO2 footprint en totale kosten door innovatie en maakt mensen en organisaties wendbaar. "
Robin van Kooten OUTSTANDING
"Wij tillen kamperen naar een hoger niveau en voorzien campings en vakantieparken over de hele wereld van luxe safaritenten. "
Action Discounter
"Action is Europa’s snelst groeiende non-food discounter. We zijn er trots op goede en verrassende alledaagse producten te bieden voor hele lage prijzen."
"Philips is de fabrikant van een verscheidenheid aan goederen, van consumentenelektronica tot huishoudelijke apparaten en van beveiligingssystemen tot halfgeleiders."
KPN Telecommunicatie
"Als het netwerk van Nederland werken wij met passie aan onze veilige, betrouwbare en toekomstbestendige netwerken en diensten."
Eurol Lubricants Smeermiddelen
"Al sinds 1977 ontwikkelen en produceert Eurol smeermiddelen en technische vloeistoffen."
Beaphar Huisdieren verzorgingsproducten
"Beaphar biedt huisdieren en hun families al in meer dan 86 landen betaalbare, toegankelijke gezondheids-, verzorgings- en voedingsproducten van hoge kwaliteit."
MessageBird Apps en APIs
"Het platform, de applicaties en dze API"
Andre Kuipers SpaceTalk - astronaut
"André Kuipers is behalve astronaut en arts ook ambassadeur van goede doelen."
Ilfari Verlichting
"Al meer dan 20 jaar maakt Ilfari armaturen op maat."
ADO Den Haag Betaald Voetbal
"ADO Den Haag is een financieel stabiele voetbalorganisatie, die structureel in een vol stadion meestrijdt om Europees voetbal."
MOOI MENS Stichting Kledingbank Amsterdam
"Goede doelen organisatie. Het label Mooi Mens valt onder de Hebben & Houwen, Stichting Kledingbank Amsterdam."
River2Sea Hengelsport artikelen
"River2Sea heeft zich volledig gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van hoogwaardig kunstaas."
Tehava Fietsen
"Tehava is een internationale distributeur en importeur van fietsen, onderdelen en accessoires uit het midden en het hoge sportieve segment."
Dechra Pharmaceuticals Diergeneesmiddelen
"Dechra is een wereldwijde specialist in diergeneesmiddelen en aanverwante producten. Onze expertise ligt in de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van hoogwaardige producten exclusief voor dierenartsen wereldwijd."
"De missie van Rainforest Alliance is een duurzamere wereld creëren door sociale en marktkrachten te gebruiken om de natuur te beschermen en het leven van boeren en bosgemeenschappen te verbeteren. "
Scotch Whisky Investments Beleggingsmaatschappij
"Een internationaal handelshuis actief op het gebied van whisky als beleggingsproduct. Het bedrijf helpt investeerders stabiliteit in hun beleggingsportfolio aan te brengen."
Dancohr Corporation Cosmetica
"Dancohr Corporation is een toonaangevende fabrikant en leverancier van huidverzorgings-, pedicure- en cosmeticaproducten van hoge kwaliteit, afgestemd op de behoeften van professionele pedicures, podologen, schoonheidsspecialisten en visagisten. "
Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd.
Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud.
Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s.
Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen.
Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen.
Wie krijgt gelijk en waarom?