Reclame is een grondrecht dat valt onder de vrijheid van meningsuiting. Echter mag een staat dit recht beperken als de reclame mogelijk kwetsend is voor bepaalde geloofsgroepen? Die vraag speelt bij de campagne van het Letse kledingbedrijf Sekmadienis. Op de affiches staat een afbeelding van een man met de tekst: “Jezus, wat een broek!” , op de ander een vrouw met een kralenketting en de tekst “Maria, wat een jurk!” en op de laatste Jezus en Maria samen met de tekst: “Jezus Maria, wat draag je!”. (Foto’s: Robert Kalinkin) »reclamerecht
Radio 538 heeft een naam hoog te houden voor wat betreft grens opzoekende campagnes. Iedere zomercampagne levert eigenlijk wel klachten op bij de Reclame Code Commissie (RCC). Opvallend is wel dat Nederland steeds preutser lijkt te worden. (Denk bijvoorbeeld aan de toelaatbare campagne Shameless van Suitsupply uit 2010, de koffie drinkende dame op het aanrecht.) In de nieuwe 538-campagne zien we een vrouw gekleed in een topje, de benen wijd met voor haar een ventilator. Voor haar kruis ligt op de bank een kat. Volgens de klager roept de hitsige vrouw een associatie op met porno. Omdat de poster te zien is bij bushaltes, is dit in strijd met de goede smaak en het fatsoen (art. 2 NRC). »reclamerecht
Iedereen die vindt dat een bepaalde reclame-uiting niet door de beugel kan, kan een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Vaak draait het om de vraag of de reclame misleidend is of in strijd met de goede smaak of het fatsoen. De drempel om een klacht in te dienen, is super laag. De klager hoeft alleen online een simpel formulier in te vullen. Er zijn geen kosten aan verbonden. Gevolg: een veelvoud van klachten wordt ingediend waarbij de vraag soms opkomt, schiet deze online klachtentool niet zijn doel voorbij? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. »reclamerecht
In Nederland zijn de ADCN lampen en de Cannes Lions belangrijk als graadmeter voor de creativiteit van een reclamebureau. Echter, vaak blijkt er een opvallende gelijkenis te zijn tussen het winnende werk en eerdere campagnes (zie o.a. Joe la Pompe/Adformatie). Dit probleem beperkt zich niet tot Nederland. Zo lag begin dit jaar de Maleisische tak van Dentsu hevig onder vuur toen bleek dat meerdere award winnende campagnes toch wel erg veel overeenkomsten vertoonden met het werk van anderen »reclamerecht
Ook dit jaar mocht de campagne van Suit Supply weer rekenen op de nodiger klachten bij de Reclame Code Commissie. De Abri campagne zou in strijd zijn met art 2 RCC (de goede smaak en fatsoen). Op de foto is een donkere vrouw in een topless korset te zien met de handen in haar zij. De foto is zo gemonteerd dat het lijkt of er twee minuscule mannen zittend van haar borsten afglijden. Klaagsters vinden het beeld “gewoonweg walgelijk”, “racistisch” en “seksistisch” (kinderen leren dat de vrouw een ondergeschikt seksueel object is). »reclamerecht
Henny Rietkerk Compra BV - domainnames, apps en website design
"Abcor heeft een geweldig team van professionals. Met verstand van zaken en dat met een marketing gevoel."
Melanie Bauer Mecy 2 bv - Gangster energy drinks
"De samenwerking met Abcor is top, dit doormiddel van een goede communicatie die er is via telefoon en/of email. Gangster energy 😄"
Martin de Waal AIRMADE air solutions - airconditioning en klimaat control apparatuur
"Abcor denkt mee met de klant en geeft vakkundig advies. Een hele prettige samenwerking !"
Alex Duindam Kwekerij Piet Vijverberg - kwekerij gespecialiseerd in Phalaenopsis en Dracaena
"Onze jarenlange partner op merken(recht) gebied is Abcor, wij kweken planten en die groeien en bloeien altijd door. "
Loes Vrij Fashion designer
"Betrokkenheid, punctualiteit en oog voor de wensen van de klant’ , je ie-zaken zijn bij Abcor in goede handen."
Enzo Knol Knol Power - vlogger- influencer
"Het fijne aan Abcor is dat ze pro-actief zijn. Ze hebben voor mij een voorstel gemaakt hoe ik het beste kan anticiperen op de situatie dat een ander mijn naam en Knolpower merk misbruikt. Dat meedenken, ook buiten de standaard kaders, vind ik super t"
Warmako
"Platform voor huisdier producten waaronder CleoCat, Dogr, District70, Geen Fields Rebel Petz"
Mark Uittenbogaart Mark your Business - reclame bureau
"Pakkende vormgeving die aansluit op de merkidentiteit. Doelgerichte wervingscampagnes. Websites en online vindbaarheid."
Christa Wouda Dio Academy
"De Dio Academy helpt als duurzame transitie vormgever in het reduceren van de CO2 footprint en totale kosten door innovatie en maakt mensen en organisaties wendbaar. "
Robin van Kooten OUTSTANDING
"Wij tillen kamperen naar een hoger niveau en voorzien campings en vakantieparken over de hele wereld van luxe safaritenten. "
Action Discounter
"Action is Europa’s snelst groeiende non-food discounter. We zijn er trots op goede en verrassende alledaagse producten te bieden voor hele lage prijzen."
"Philips is de fabrikant van een verscheidenheid aan goederen, van consumentenelektronica tot huishoudelijke apparaten en van beveiligingssystemen tot halfgeleiders."
KPN Telecommunicatie
"Als het netwerk van Nederland werken wij met passie aan onze veilige, betrouwbare en toekomstbestendige netwerken en diensten."
Eurol Lubricants Smeermiddelen
"Al sinds 1977 ontwikkelen en produceert Eurol smeermiddelen en technische vloeistoffen."
Beaphar Huisdieren verzorgingsproducten
"Beaphar biedt huisdieren en hun families al in meer dan 86 landen betaalbare, toegankelijke gezondheids-, verzorgings- en voedingsproducten van hoge kwaliteit."
MessageBird Apps en APIs
"Het platform, de applicaties en dze API"
Andre Kuipers SpaceTalk - astronaut
"André Kuipers is behalve astronaut en arts ook ambassadeur van goede doelen."
Ilfari Verlichting
"Al meer dan 20 jaar maakt Ilfari armaturen op maat."
ADO Den Haag Betaald Voetbal
"ADO Den Haag is een financieel stabiele voetbalorganisatie, die structureel in een vol stadion meestrijdt om Europees voetbal."
MOOI MENS Stichting Kledingbank Amsterdam
"Goede doelen organisatie. Het label Mooi Mens valt onder de Hebben & Houwen, Stichting Kledingbank Amsterdam."
River2Sea Hengelsport artikelen
"River2Sea heeft zich volledig gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van hoogwaardig kunstaas."
Tehava Fietsen
"Tehava is een internationale distributeur en importeur van fietsen, onderdelen en accessoires uit het midden en het hoge sportieve segment."
Dechra Pharmaceuticals Diergeneesmiddelen
"Dechra is een wereldwijde specialist in diergeneesmiddelen en aanverwante producten. Onze expertise ligt in de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van hoogwaardige producten exclusief voor dierenartsen wereldwijd."
"De missie van Rainforest Alliance is een duurzamere wereld creëren door sociale en marktkrachten te gebruiken om de natuur te beschermen en het leven van boeren en bosgemeenschappen te verbeteren. "
Scotch Whisky Investments Beleggingsmaatschappij
"Een internationaal handelshuis actief op het gebied van whisky als beleggingsproduct. Het bedrijf helpt investeerders stabiliteit in hun beleggingsportfolio aan te brengen."
Dancohr Corporation Cosmetica
"Dancohr Corporation is een toonaangevende fabrikant en leverancier van huidverzorgings-, pedicure- en cosmeticaproducten van hoge kwaliteit, afgestemd op de behoeften van professionele pedicures, podologen, schoonheidsspecialisten en visagisten. "
Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd.
Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud.
Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s.
Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen.
Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen.
Wie krijgt gelijk en waarom?