Merkennieuws

Lidl Vanilla Cones versus Ola ijshoorntjes - misleidende vergelijkende reclame

Voor bedrijven kan het aantrekkelijk zijn om het eigen product te promoten in vergelijking met het huidige aanbod. Die vergelijking kan op twee manieren. Enerzijds door het merk van de concurrent te noemen (bijvoorbeeld de kassabonnetjes van Dirk van de Broek en Albert Heijn) of anderzijds door een superioriteitsclaim te gebruiken  zoals: “als beste getest”. De gemiddelde consument zal dan aannemen dat het product is vergeleken met de belangrijkste concurrent. In hoeverre mag een bedrijf goede sier maken als die in een test er beter uitkomt dan de concurrent? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » reclamerecht

De FIFA en inhaken op het WK-voetbal - ambush marketing -inhaakreclames

Het WK-voetbal is misschien wel het sportevenement van het jaar. Ideaal als adverteerder om hierop in te haken, maar de FIFA kijkt mee en treedt soms hard op tegen in - en aanhakende reclame. Toch blijft de vraag: wat mag er nu wel of niet? Pas op voor link met evenement en check FIFA guidelines. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » reclamerecht

Plofkippen en parodiërende hamsters - Reclame Code Commissie

In Nederland zijn diverse juridische regelingen om wantoestanden in reclame aan te pakken. Maar procedures kosten geld. Om die reden kiezen consumenten vaak voor het gratis alternatief,  het klachtenformulier van de reclamecodecommissie.  Maar schiet dit nu niet zijn doel voorbij? Klachten tegen commercials Wakker Dier, parodie hamsterweken. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)   » reclamerecht

Unilever's Oma’s variatietips en Alzheimer niet in strijd met goede smaak

De nieuwe commercial van UNOX om iedereen aan de stamppot te krijgen, maakt de tongen weer los. In de commercial gaat een aantal dochters bij hun moeder eten. Op bezorgde toon vraagt een van de dochters wat er met moeder aan de hand is, nu zij sambal en nasikruiden in de hutspot wil doen. Als de moeder de hutspot serveert, blijkt deze onverwacht lekker te zijn, waarop moeder antwoordt: “Recept van Facebook.”  Op het eind verschijnt in beeld: Varieer ook met stamppot, kijk op facebook/unox.  » reclamerecht

MARMITE Rescue Unit

In Engeland is een rel ontstaan rond de fantastische nieuwe Unilever commercial voor Marmite. De commercial heeft een rapportageachtige opzet. Rescueteams vallen huizen binnen om ongebruikte en verwaarloosde potjes Marmite te redden. Ouders worden vermanend toegesproken (gezicht geblurd) en de potjes worden als bedreigde dieren in kleine kooitjes afgevoerd. In het opvangtehuis (een soort asiel) kunnen de potjes op krachten komen, totdat er een plek is gevonden bij een nieuwe eigenaar(eter). » reclamerecht
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?