Merkennieuws

Europese richtlijn tabaksreclame: de (wel/niet)noodzaak van plain packaging

De roep om plain packaging bij tabaksproducten wordt steeds groter. In het kader van het belang van de gezondheid lijkt de overheid allerlei maatregelen te kunnen afdwingen. Wat volgt? Zijn na de tabakswaren, de alcoholische dranken of wie weet koffie, zo de sigaar? » reclamerecht

Het Ketelhuis: parodie of ontoelaatbare tabaksreclame?

In reclame wordt soms gebruik gemaakt van een parodie. Bij een parodie wordt op een overdreven manier een persoon/ merk/ origineel werk op de hak genomen. Daarbij is dus niet alles geoorloofd. Een parodie moet enerzijds humor hebben, maar mag niet onnodig kwetsend zijn of afbreuk doen aan het origineel of de reputatie van de maker. Omdat een parodie altijd gebaseerd is op iets anders, is er vaak direct een conflict met een andere recht. Denk daarbij aan de seksparodieën op Kuifje (inbreuk op het auteursrecht), de zoenende paus van Benetton (portretrecht) of de strijd tussen McDonalds en Burger King (merkenrecht). (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » reclamerecht

Pussy energydrinks- onverantwoorde reclame

Vrouwonvriendelijke of seksueel getinte reclames kunnen altijd op veel kritiek rekenen. Het is bekend dat in Nederland de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht. Duidelijk is, dat internationaal de grenzen hiervoor lager liggen. Zo is in Engeland de nieuwe postercampagne van PUSSY energy drinks verboden: ‘PUSSY, The drink’s pure, it’s your mind that’s the problem’ (bedacht door Trevor Beattie die ook de bedenker is van het kleding/modemerk FCUK). » reclamerecht

Telfort alles-in-1 en maatschappelijk (on)verantwoord adverteren

In Nederland worden veel klachten ingediend bij de RCC (Reclame Code Commissie) tegen commercials die maar enigszins afwijken van de standaard/ realiteit . Vooral enigszins satirische campagnes kunnen rekenen op klachten (denk aan RedBull, Spah, Suit Supply). Maar zelfs vrij onschuldige reclames zoals de Telfort campagne (met onze ex-miljonair), zijn niet veilig. Waar liggen de grenzen in Nederland van wat nu wel en niet toelaatbaar is. » reclamerecht

Inhaakcampagnes en het Koninklijk Huis, hoe in te haken op 30 april?

De dag na de toespraak van Koningin Beatrix stonden de bladen vol met inhakende campagnes. Van “Dag Beatrix, Hallo Alex” (Jumbo) tot “… eindelijk écht Hofleverancier” (Heineken).  De grote vraag is natuurlijk, mag dit allemaal zo maar? Wat zijn de belangrijkste do's and don'ts. » reclamerecht
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?