Merkennieuws

Het Intellectuele Eigendomsrecht van de tabaksindustrie gaat in rook op door super strenge Australische tabakswet.

Mocht je denken dat de Europese eisen waaraan de tabaksfabrikanten en de roker moeten voldoen streng zijn, het kan allemaal nog veel strikter. Dit zal de Australische minster van volksgezondheid, Nicola Roxon gedacht hebben voor haar plan om de kosten voor de volksgezondheid terug te dringen van de gevolgen van roken. Zij is met een nieuwe tabakswet gekomen waarin wordt bepaald dat alle rookwaar er hetzelfde uit moeten zien. De pakjes krijgen een olijfbruingroene kleur (uit onderzoek blijkt namelijk dat dit de minst aantrekkelijk kleur is voor rokers). Op de verpakking komt een waarschuwende tekst en afschrikwekkende foto’s van de mogelijke gevolgen van roken op de gezondheid. Alleen de merknaam mag nog als herkenningsteken op de verpakking blijven maar zelfs aan het lettertype en de grootte zijn eisen gesteld. De merknaam mag namelijk niet opvallen. De tabaksindustrie is boos want deze nieuwe wet tast hun intellectueel eigendom aan. Phillip Morris is naar de rechter gestapt en heeft een miljarden schadevergoedingseis bij de overheid neergelegd. Is deze claim gerechtvaardigd want welke invloed heeft deze verstrekkende maatregel op de merkenrechten en andere intellectueeleigendoms rechten van Phillip Morris?  » reclamerecht

Vaticaan woedend om zoenende paus - Benetton trekt deel campagne in

Van Benetton zijn we het nodige gewend. In de reclamecampagnes zoeken ze vaak de randjes van het toelaatbare op. Vaak is dat gebaseerd op maatschappelijke thema’s. Denk hierbij aan de wereldberoemde foto’s van Oliviero Toscani  bijvoorbeeld over AIDS, UNITED COLOURS of de zoenende priester en de non. De nieuwe campagne UNHATE heeft weer de nodige stof doen opwaaien. Op last van het Vaticaan is nu een beeld uit de nieuwe campagne ingetrokken, de zoenende paus. » reclamerecht

Humor in vergelijkende reclame toegestaan; gebruik OXXIO mannetje in NL.Energie commercial

In de zomercommercial van NL Energie, speelt het OXXIO karakter een hoofdrol dit keer. De telefoniste van NL Energie heeft het bijzonder druk en krijgt allemaal telefoontjes achter elkaar. “Zo, lekker druk. Logisch met die megakorting. Dat wil iedereen wel”. Dan steekt het OXXIO mannetje zijn hoofd om de deur “Pardon, mag ik ook overstappen naar jullie?” "Natuurlijk. Stap ook over naar de Nederlandse Energie Maatschappij". » reclamerecht

Vallende bikini topjes; nieuwste AXE campagne van Unilever in strijd met de goede smaak en fatsoen?

Na Suit Supply, Saph, is het dit keer aan AXE de eer een klacht aan haar broek te krijgen in verband met de nieuwste reclame campagne op tv, internet en op billboards. In de reclamespot douchet een jongen zich op het strand met Axe douchegel (Unilever). Op onnavolgbare wijze gaan de dames op het strand en in zee, de bewegingen kopiëren van de man wanneer ze de geur van de douchegel ruiken. The cleaner you are, the dirtier you get. » reclamerecht

“LETS KICK SOME ASS“ kwetsend voor vrouwen en donkere mensen?

Langs de A6 staat een billboard et de nieuwe campagne voor Sapph lingerie “Lets kick some ass”. Op de foto maakt een donkere man (in een boxershort) een trappende beweging richting de billen van een blanke vrouw in lingerie. Onder de tekst “LETS KICK SOME ASS”staat “K1 boxer Remy Bonjaski for Sapph Men”. Het was even wachten, maar hier is die dan, de klacht. De uiting zou agressief zijn en een oproep doen om vrouwen te trappen en nodeloos kwetsend zijn voor vrouwen en beledigend voor alle donker gekleurde mannen. » reclamerecht
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?