Picnic lachende derde bij Max verstappen parodie?

Picnic heeft zich in Nederland in een keer op de kaart gezet met de parodie op de Jumbo commercial met Max Verstappen. Zoals gehoopt en gewenst, ging de campagne viraal. Dat daarmee inbreuk werd gemaakt op de portretrechten van Max werd op de koop toegenomen. Een normale campagne om een vergelijkbare naamsbekendheid te krijgen, kost een veelvoud. Omdat Max een verzilverbare populariteit heeft, volgde een rechtszaak waarbij hij 450.00 euro eiste.

In de rechtszaak die volgde, zijn er rapporten ingediend om te onderbouwen welke vergoeding Max normaal zou vragen. Onduidelijk is of er ook een rapport is ingediend hoeveel deze campagne Picnic heeft bespaart. De rechtbank bepaalt de vergoeding uiteindelijk op € 150.000,-. Naar mijn mening een schijntje gezien het doel van Picnic om in een keer het merk op de kaart te zetten. Het argument dat het Picnic niet verweten kan worden dat de campagne viraal ging, raakt kant nog wal, sterker daar is die juist voor gemaakt. Hopelijk gaan partijen in beroep, zodat deze factor wel wordt meegenomen. Het mag toch niet zo zijn dat bewust inbreukmakend gedrag beloond wordt in Nederland.

reclamerecht



De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
JOHN IS ON – ON LEMON nawerking JOHN LEMON
Goudaankoop.nl manipulatie reviews
Suitsupply – in strijd met goede smaak?
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus