Radio 538- suggestieve reclame in strijd met de goede smaak en het fatsoen (art. 2 NRC)

Radio 538 heeft een naam hoog te houden voor wat betreft grens opzoekende campagnes. Iedere zomercampagne levert eigenlijk wel klachten op bij de Reclame Code Commissie (RCC). Opvallend is wel dat Nederland steeds preutser lijkt te worden. (Denk bijvoorbeeld aan de toelaatbare campagne Shameless van Suitsupply uit 2010, de koffie drinkende dame op het aanrecht.) In de nieuwe 538-campagne zien we een vrouw gekleed in een topje, de benen wijd met voor haar een ventilator. Voor haar kruis ligt op de bank een kat. Volgens de klager roept de hitsige vrouw een associatie op met porno. Omdat de poster te zien is bij bushaltes, is dit in strijd met de goede smaak en het fatsoen (art. 2 NRC).

Radio 538 stelt dat het een humoristische campagne is met een knipoog naar seksualiteit, maar niet naar porno voor de doelgroep (20-45 jaar). Gebruik van seksualiteit leidt er niet automatisch toe dat de uiting de grenzen van het toelaatbare overschrijdt. De RCC is het daar mee eens. Wel is het zo, dat de grenzen sneller zijn opgezocht bij bushalte-/buitenreclame. Reden: het publiek kan zich niet makkelijk aan de uiting onttrekken. Weliswaar wekt de poster geen directe associatie met porno, maar door de poes wordt de nadruk op het geslachtsorgaan van de vrouw gelegd. Omdat de poster in een bushalte te zien is, wordt de grens van het toelaatbare wel overschreden. Radio 538 wordt geadviseerd de poster niet meer zo te gebruiken.

reclamerecht



De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
JOHN IS ON – ON LEMON nawerking JOHN LEMON
Goudaankoop.nl manipulatie reviews
Suitsupply – in strijd met goede smaak?
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus