De mannelijkheid van Jan Kooijman - klagen bij de Reclame Code Commissie

Iedereen die vindt dat een bepaalde reclame-uiting niet door de beugel kan, kan een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Vaak draait het om de vraag of de reclame misleidend is of in strijd met de goede smaak of het fatsoen. De drempel om een klacht in te dienen, is super laag. De klager hoeft alleen online een simpel formulier in te vullen. Er zijn geen kosten aan verbonden. Gevolg: een veelvoud van klachten wordt ingediend waarbij de vraag soms opkomt, schiet deze online klachtentool niet zijn doel voorbij? Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.

Het College van Beroep heeft afgelopen maand uitspraak gedaan of de Tv-commercial en YouTube film voor Remia’s Amerikaanse BBQ saus wel toelaatbaar zijn. De commercial is een miniactiefilm met een hoofdrol voor Sylvester Stallone en Jan Kooiman. Als Jan Kooijman tijdens de lunchpauze een groentespies pakt, grijpt Stallone hem bij de arm en zegt: “Waar ben je mee bezig knul? Hiermee win je de oorlog niet”. Na een aantal spectaculaire vechtscènes gaan Stallone en Jan aan tafel zitten. Als ze beiden een bord met een stuk vlees krijgen waarop saus wordt gedaan, zegt Stallone: “Als je moet vechten als een tijger, eet dan niet als een konijn” en “Als je wilt acteren als een man, moet je ook eten als een man”.

Op YouTube krijgt de campagne een vervolg met de video: Komt de Nederlandse man nog wel op voor zijn mannelijkheid? Met een verborgen camera worden mannen gefilmd die in een Argentijns grilrestaurant te horen krijgen dat het die avond ladies night is. Ze kunnen geen vlees bestellen alleen salades. De mannen die naar aanleiding hiervan vertrekken krijgen de beoordeling ‘approved’, de mannen die salade bestellen ‘failed’. Op het eind is er een link naar de website actlikeaman.nl waar een pakket sauzen te winnen is.

Er volgt direct een klacht bij de Reclame Code commissie. De commercial getuigt van slechte smaak want het benadrukt dat vlees eten mannelijk is. Het is onfatsoenlijk om groente etende mannen neer te zetten als konijnen. De campagne is nodeloos kwetsend voor vegetariërs en veganisten en bevat seksistische, stigmatiserende en onware uitspraken.

De RCC als het College van Beroep wijzen de klacht af. De wijze waarop Remia haar BBQ sauzen aanprijst, is wegens het duidelijk absurdistische en humoristische karakter niet in strijd met de Reclame Code. Ook de YouTube video is een overduidelijke grap en niet bedoeld om vegetariërs te beledigen. De reclames zijn daarom niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen en ook niet nodeloos kwetsend.

Klagers kunnen simpel, gratis en gemakkelijk een klacht indienen bij de RCC. Op zich goed natuurlijk, maar misschien is de drempel toch te laag. Een groot deel van de klachten schijnt namelijk door een beperkt aantal mensen ingediend te worden, juist omdat de drempel zo super laag is. Adverteerder moeten die klachten wel serieus nemen en de nodige kosten maken om niet onterecht te worden veroordeeld. Wordt het daarom geen tijd om de regeling iets aan te passen? Mogelijk neemt het aantal onzinnige klachten snel af als er een kleine vergoeding wordt gevraagd bij de indiening. Die vergoeding is de klager kwijt als de klacht wordt afgewezen. Bijkomend voordeel: het geeft ruimte aan absurdistische reclames en dat houdt het reclameblok wel zo leuk. Bron: YouTube: Remia commercial

reclamerecht



De laatste artikelen
Lidl logo - reputatieschade
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?