Rituals te koop bij The Body Shop?

In 2015 lanceert The Body Shop in de Benelux een nieuwe huidverzorgingslijn onder het merk “SECRETS OF THE WORLD”. Er zijn 4 lijnen: RELAXING RITUAL, REVITALISING RITUAL, BLISSFULL RITUAL en FIRMING RITUAL. Rituals maakt natuurlijk tegen de lancering bezwaar.

 

Sinds 2000 produceert en verkoopt het bedrijf wereldwijd verzorgingsproducten. Het merk is in vele landen geregistreerd, waaronder de Europese Unie. Uiteindelijk volgt er een rechtszaak.

The Body Shop stelt dat zij het teken RITUALS niets als merk gebruikt, maar om aan te geven dat haar producten voor behandelingen zijn te gebruiken. Het publiek ziet dat als beschrijvend gebruik. Daar heeft The Body Shop een punt, want puur beschrijvend gebruik levert geen merkinbreuk op.

De rechter is het daar echter niet mee eens. Door het woord RITUAL heel dominant weer te geven, in hoofdletters, een kader, een ander en groter lettertype en soms ook in een andere kleur, zal het publiek het woord als merk opvatten.

De merken zijn overeenstemmend. Omdat de merken voor identieke producten worden gebruikt en in hetzelfde marktsegment, kan de consument denken dat er een commerciële band is met Rituals (bijvoorbeeld een gezamenlijke actie). Gevolg: wat ons betreft een terecht verbod. Wil je een woord beschrijvend gebruiken, gebruik het dan niet dominant en los van de tekst, omdat de consument dan kan denken dat dit om een (sub)brand gaat.

reclamerecht



De laatste artikelen
Belang merkregistratie logo
Lego poppetje geldig vormmerk
DJ Djoko moet naam wijzigen
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?