Teekanne vruchtenthee met natuurlijke aroma misleidende verpakkingen

In Europa is er een richtlijn waaraan verpakkingen van levensmiddelen moeten voldoen. Belangrijk is, dat de verpakking de consument niet mag misleiden wat betreft de samenstelling van het product en de ingrediënten die worden gebruikt. Maar waar ligt de grens?De Duitse fabrikant Teekanne verkoopt thee onder de naam Felix Himbeer-Vanille Abentuer (Felix framboos-vanille avontuur) en vruchtenthee. Op de verpakking worden frambozen- en vanillebloesem afgebeeld en staat ‘vruchtenthee met natuurlijke aroma’s’ en een zegel met ‘enkel natuurlijke ingrediënten’.

Uit het ingrediëntenlijstje op de zijkant blijkt dat er geen natuurlijk vanille- of frambozendelen zijn gebruikt (of aroma’s die hiermee gemaakt zijn). De Duitse consumentenbond vindt dit misleidend en start een rechtszaak. In eerste instantie geeft de rechter de fabrikant gelijk. In het ingrediëntenoverzicht staat duidelijk wat er wel (en hier belangrijk wat er ook niet) in zit, dus niemand kan worden misleid. Het Hof is het hier niet mee eens. De regels hebben betrekking op alle aanwijzingen op de verpakking, de gebruikte merken, overige bewoordingen en de afbeeldingen. Als een verpakking de indruk wekt dat het een ingrediënt bevat dat er in werkelijkheid niet in zit, dan is dit misleidend en kan een correct ingrediëntenlijstje dit niet ondervangen.

reclamerecht



De laatste artikelen
Auteursrecht op metalen mand - De Burly Basket Round vs Wire Basket
Model op niet zichtbare onderdelen - Samsung cartridges
Monopoly – Drinkopoly- afbreuk reputatie bekend merk
Briljante actie Ikea - Ikea tas op de catwalk?
Verbod op SPA SECRETS van Kruidvat
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus